Tony Martin waarschuwde er al voor (en minder belangrijk: onze redacteur ook al in deze column): het gaat bijzonder lastig worden om de nieuwe regels van de UCI met betrekking tot de super tuck (met de ballen op de bovenbuis dalen) en de puppy paw (met de voorhanden liggend op het stuur) op een eenduidige manier te handhaven. Er ligt willekeur op de loer en de regels laten nogal wat ruimte voor interpretatie.
Movistar-renner Luis Mas liep daar in de Tour de la Provence al wat op vooruit. Volgens de website Cycling Weekly nam hij daar toen hij voor het peloton uitreed in eerste instantie de puppy paw-houding aan, maar toen er een motor met camera naast 'm kwam rijden, veranderde hij z'n houding plotseling - Mas is er schijnbaar niet van op de hoogte dat het verbod pas per april ingaat.
In onderstaande screenshots zie je dat hij een houding aanneemt waarbij hij z'n handen wel over de handle bars legt, maar ze er ook een beetje omheen vouwt, waardoor hij nog wel bij z'n remmen kan (overigens een niet geheel nieuwe houding; ook voorgaande seizoen reden renners soms al zo).
Die houding lijkt toegestaan te blijven want dit is - in het Engels - de exacte bewoordingen die de UCI gebruikt in de nieuwe regels: using the forearms as a point of support on the handlebar is prohibited except in time trials. Van zo'n positie is geen sprake als je handen om de handlebars krult.
Matt Stephens, oud-wielrenner en de Britse Eurosport-commentator bij de beelden, denkt ook dat het door de beugel kan - en dat er nog veel discussie over dit onderwerp zal zijn. "Het is op de limiet van wat wel en niet mag, maar ik denk niet dat dit óver de grens is. We gaan de komende tijd nog veel creatieve en innovatieve houdingen zien die strikt genomen binnen de UCI-regulaties vallen."
Screenshots van de houding die Luis Mas aannam
- Cor Vos