Hij wilde er lange tijd niet over praten, omdat hij bang was in het verleden te blijven hangen, maar met een nieuw contract op zak bij TotalEnergies is hij tegen het AD voor het eerst openhartig over de zware crash, waarbij Niki Terpstra op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad vanachter de scooter vol op een rotsblok klapte.
Een crash waarbij alle andere zware valpartijen die de 37-jarige Terpstra al meemaakte, verbleekte. "Ik ben wel eerder hard gevallen, maar dat stond nog niet in de schaduw van deze. Ik zat naar omstandigheden weer snel op de fiets, maar ik was niet snel op niveau. Doordat ik er eerder niet over praatte, was het voor de buitenwereld misschien 'zomaar een valpartijtje', maar dat was het echt niet."
Dat blijkt wel uit wat Terpstra te vertellen over hoe het eraan toeging vlak na de valpartij en in het ziekenhuis. "Ik lag op mijn rug te wachten tot de ambulance er was. Ik mocht me niet bewegen omdat er iets gebroken kon zijn. Uiteindelijk ben ik in slaap gebracht en afgevoerd met de traumahelikopter. Ik werd wakker op de intensive care. Dan komt er iemand die over je voeten krast om te zien of ze reageren. Het was een enorme opluchting dat alles het nog deed."
Nieuwe rol
Terpstra kende een moeizame comeback na de zware val en is tot een besef gekomen. "Ik word ouder, het is moeilijker om op topniveau te komen. Ik zal nooit meer zo goed worden dat ik de Ronde van Vlaanderen kan winnen. Maar ik denk nog steeds een bovengemiddeld goede renner te kunnen zijn als ik weer een tijd gewoon kan koersen en trainen. Ik ben niet iemand die een paar keer traint en dan weer de stenen uit de straat rijdt. Mijn talent is dat ik veel training en veel wedstrijden aan kan."
Hij kreeg wel een nieuw contract bij TotalEnergies, waar komend seizoen ook Peter Sagan rijdt. Een nieuwe rol dus voor Terpstra. "Ik heb de knop omgezet, mijn doelen bijgesteld. De prestaties van het verleden zitten er misschien niet meer in, maar ik vind koersen ook heel leuk op een andere manier, door het team te helpen, met materiaal, met voeding."
Franse limonade
Voeding dus. Daarmee was Terpstra zijn Franse ploeg al eens van dienst. In het interview is namelijk ook tijd voor een wat luchtiger onderwerp. In Franse ploegen gaat men soms namelijk nog wat minder wetenschappelijk om met de sport dan elders. Zo krijg je soms limonade in je bidon in plaats van echte professionele sportdrank.
"Ik vroeg waarom ze dat deden toen ik bij de ploeg kwam. Het was omdat ze buikpijn kregen van een bepaald merk. Toen heb ik gezegd: dan zorgen we dat we een ander voedingsmerk nemen. Het is de brandstof waar je motor op draait. Het zijn kleine dingetjes, maar het telt wel."
- Cor Vos