Aeroprofessor laat zien: zoveel tijd scheelt het als je achter (of voor...) auto/motor fietst

Professor Bert Blocken laat in een tabel zien hoeveel tijdwinst je achter (of zelfs voor..) een auto boekt als wielrenner. Veel, heeeel veel..

Tour de Pologne (2022) stage 4

Als je tijdens de afgelopen Tour de France naar de avondetappe keek, ken je hem misschien: Bert Blocken. De Belgische professor is de absolute autoriteit op het gebied van aerodynamica. Hij test bijvoorbeeld ook met de renners van Jumbo-Visma in de windtunnel van de Universiteit van Eindhoven.

De invloed van auto's en motors in het peloton is de professor al tijden een doorn in het oog, ook deze Vuelta weer. Daarom maakte hij op Twitter in een duidelijke tabel inzichtelijk hoeveel tijdwinst het per kilometer oplevert wanneer een auto/motor op de verschillende afstanden voor (of zelfs achter..) een coureur rijdt.

Hierboven zie je onder andere dat 5 meter achter een auto rijden bij een snelheid van 46 km/u - wel ongeveer de snelheid in de finale van een vlakke etappe - een tijdwinst oplevert van 10 seconden per kilometer. Op 6 kilometer is dat dus al een minuut! Klik op de afbeelding om alle verschillen beter te kunnen zien.

Paal en perk of voordeel voor de vluchters?

De professor wil daarom paal en perk stellen aan auto's en motors vlak voor/achter een kopgroep. Maar je zou ook kunnen betogen dat het een voordeel is dat vluchters nu eenmaal hebben ten opzichte van het peloton (die al groepsdynamiek van zo'n peloton aan hun zijde hebben) om de koers attractiever te houden en vluchten lonend te houden/krijgen.

Het wordt overigens een ander verhaal wanneer er - zoals in de klassiekers vaak het geval is - meerdere groepjes/renners achter elkaar aan rijden en er eentje het voordeel van een auto/motor heeft. Wellicht moeten we dus toch de zijde van de professor kiezen en voor eenduidige regels gaan. Het is in ieder geval iets om goed over na te denken.

P.S. In het draadje dat bij bovenstaande tweet hoort, is de tabel gestaafd met meerdere publicatie ter bewijs voor de getallen.

Achtergrond
  • Photo: Szymon Gruchalski/Cor Vos © 2022