Een full-suspension gravelbike, extra comfort en aan snelheid wordt niet ingeboet. Het klinkt als een onmogelijke opdracht maar bij Specialized claimen ze er met de nieuwe Diverge STR toch in geslaagd te zijn.
STR staat voor Suspend The Rider waarmee de Amerikanen willen zeggen dat de klappen moeten worden opgevangen door de fiets, waarbij de renner zo veel mogelijk moet worden ontzien. Laten we meteen doorgaan naar de belangrijkste noviteit bij de Diverge STR: de Future Shock achterdemper.
Wat begon bij de Roubaix is door Specialized geëvolueerd en heeft nu zijn weg gevonden in de populaire wereld van gravel. Het hydraulische dempingssysteem is ingebouwd in de zadelpen en zorgt tot wel 30 mm extra vering. Met een handig verstelknopje achter op de bovenbuis kun je het systeem verstellen van weinig tot veel vering.
Er zit niet een complete lock op het systeem aangezien je in dat geval constant heen en weer zou schommelen. Doordat er nu ook achter op de fiets demping is gecreëerd blijft de geometrie steeds hetzelfde. En dat is weer bijzonder prettig voor de berijder.
De zogenaamde Frame Post valt in de zitbuis en komt vijf centimeter boven het bracket uit. De Frame Post is in negen verschillende uitvoeringen leverbaar, afhankelijk van het gewicht en de wensen van de rijder. Uiteraard is de zitbuis wijder gemaakt waardoor er ruimte is voor de Frame Post om heen en weer te bewegen.
De achterdemper lijkt een kwetsbaar geheel maar niets is minder waar. Aan de achterkant van de bovenbuis is dit merkwaardige systeem bevestigd en die zorgt ervoor dat de 'rebound' niet al te heftig verloopt. Ook is er een inbusboutje waarmee je kunt instellen hoe sterk de rebound is.
We mochten vorige week in de schitterende omgeving van De Lage Vuursche de Diverge STR uittesten. Gravelexpert Laurens ten Dam was ook aanwezig en adviseerde ons om vooral in het zadel te blijven zitten op de hobbelige wegen.
Voor iemand die bij het zien van de geringste hobbel al meteen z'n kont optilt een behoorlijke opgave, maar ik probeerde het advies van Ten Dam serieus te nemen. Ik hield mijn achterste stijf in het zadel bij flinke boomstronken die me normaal gesproken toch een flinke kneuzing bij m'n edele delen op zouden leveren.
Langzaam maar zeker verdween de angst voor de klappen en de fiets bleef uitstekend presteren, ook in de bochtige en technische passages. Ik kom tot de conclusie dat Specialized een geweldige oplossing heeft gevonden voor een probleem dat ik voorheen nooit als een probleem zag.
Ik vraag me na deze testrit af wat eigenlijk nog het voordeel is van een mountainbike ten opzichte van deze Diverge STR. Uiteraard zijn de bossen van lage Vuursche iets anders dan de rotsige ondergronden van de Alpen of de Dolomieten, maar hier in Nederland zou ik, als ik de keuze had, zeker voor deze fiets opteren.
Vaak heb ik na een ritje op de mountainbike last van een paar kwaaltjes hier en daar. Vooral de rug begint op te spelen nu ik langzaam maar zeker richting de 40 kruip. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik soepeler van de Diverge STR afstap dan om het even welke mountainbike. Een enorm voordeel wat mij betreft. Zeker ook aangezien je op de nieuwste gravelbike van Specialized een sportieve racehouding kan aannemen.
Nog meeer info over de Diverge STR lees je op de website van Specialized zelf.
De Diverge STR wordt geleverd in drie uitvoeringen: Expert, Pro en natuurlijk S-Works, het topmodel. Aan vakwerk hangt uiteraard een prijskaartje. De Diverge STR Expert, afgemonteerd met SRAM Rival eTap AXS en Roval Terra C wielen is van jou voor €7.500. Een segment hoger volgt de Diverge STR Pro, afgemonteerd met SRAM Force eTap AXS en Roval Terra CL wielen, voor €9.500. En als klap op de vuurpijl is er natuurlijk de S-Works Diverge STR, afgemonteerd met SRAM Red eTap AXS en Roval CLX wielen, waarvoor je €15.000 moet aftikken.