Intermarché-Wanty-Gobèrt Materiaux kende, zeker als je het het budget van de ploeg in ogenschouw neemt, een topseizoen. De ploeg van onder andere Taco van der Hoorn en manager/ploegleider Aike Visbeek reeg de zeges aaneen en maakte de prachtige doorbraak van Biniam Girmay mee, die in Eritrea geëerd werd alsof hij de Messias op twee wielen was.
Dat goede seizoen en de Afrikaanse groeibriljant vielen op bij potentiële nieuwe sponsoren, want het toch al behoorlijk drukke shirt van de ploeg krijgt er met kansspelbedrijf Circus komend seizoen een nieuwe naamsponsor bij. Circus kennen we nog als co-sponsor van Corendon-Circus, de naam van wat nu Mathieu van der Poels Alpecin-Deceuninck is.
Maar nu nemen ze dus de plek in van Gobèrt Materiaux, want die doen een stapje terug. Intermarché-Circus-Wanty dus in 2023. Dat is leuk en aardig, maar tevens pas het begin. Je moet namelijk weten dat ik naast mijn baan als redacteur bij Wieler Revue nog bijklus als waarzegger en dus over een glazen bol beschik.
Toen er ik laatst eens overwreef en daarbij zachtjes het woord 'Intermarché' fluisterde, zag ik eerst het hoofd van teamgoeroe Hilaire Van Der Schueren - dat stemde mij vrolijk - maar daarna explodeerde de glazen bol bijna. De naam van de ploeg in 2030 verscheen er namelijk.
Wie dacht dat je met drie titelsponsoren en de nog de nodige andere sponsorsen er wel bent, heeft het mis. Ze gaan een revolutie op sponsorgebied ontketenen in het wielrennen. Een verdienmodel waarmee het over acht jaar opeens de ploeg met het grootste budget is. Jumbo-Visma kan wel inpakken. De ploeg zal namelijk over een paar jaar door het leven gaan als *haalt diep adem*
Intermarché-Circus-Rabobank-Sauna Diana-Roompot-Babydump-Hilaire4President-Vini Fantini-Festina-Festini-Easytoys-Gobert-Elon Musk-X2O Pauwels Sauzen Badkamers*-Koetjesreep-IJsboerke-Oman-Jemen-Qatar-Nóg een nader in te vullen dubieus land in het Midden Oosten-Praxis-Bingoal-Ron Brandsteder-BNNVARA-Tietema-Two Cities One Break Jerusalem-Tel Aviv-Soudal-Cycling Team.
Een tongbreker, maar ik denk dat het een verrijking voor de wielerwereld is! Vooral omdat er om al die sponsors op het shirtje te krijgen alleen maar renners in de ploeg kunnen zitten die zwaarder zijn dan tachtig kilo. Dat biedt kansen voor de gemiddelde amateur!
*Pauwels Sauzen en X2O Badkamers zijn tegen die tijd gefuseerd tot een eveneens revolutionair sausbadkamerbedrijf dat ligbaden vol met de heerlijkste sauzen verkoopt.
- Beeld: iStock/Allan Swart