Niels Albert legt uit waarom zoveel crossers last hebben van rug: 'Sponsors plezieren'

De rug is kwetsbaar in het veldrijden. Niels Albert en Erwin Vervecken wijzen drie oorzaken aan, waarvan eentje wel heel verrassend is..

Dwars door West-Vlaanderen 2018 mannen

Mathieu van der Poel zag vorige winter zijn hele veldritseizoen in het water vallen door rugproblemen. Ook Eli Iserbyt kon niet meer winnen sinds hij last kreeg van de rug en nu is het de beurt aan Thibau Nys. Niels Albert vertelt aan HLN hoe dat komt en noemt drie oorzaken.

"In het veldrijden komt alles uit de rug", legt hij uit. "Het hardste is vol optrekken vanuit stilstand: dan moet alle power uit de onderrug komen. Je rugspieren moeten veel harder werken dan tijdens een wegkoers."

De oplossing is volgens Albert eenvoudig: de rug versterken met specifieke oefeningen. "Ik zat drie keer per week in de fitness voor het seizoen. Toen ik nog coach was van Wout van Aert had die altijd een fitnessbal mee om zijn core stability te trainen."

Maar er is meer aan de hand volgens Albert. In de cross zijn er veel meer bochten dan vroeger en dat zijn heel vaak 180-graden bochten, waarbij je telkens vanaf nul moet optrekken. "Dat is een marteling voor de rug. De parcoursen zijn de grote boosdoener."

De reden achter die 'trage' bochten? Die moeten we volgens Albert bij de sponsors zoeken. "Geen telegenieker moment om de renner en de sponsor in beeld te brengen dan in een trage bocht."

Ook drievoudig wereldkampioen Erwin Vervecken bevestigt. "Het klopt dat je tegenwoordig meer bochten hebt en dat heeft inderdaad met sponsors te maken."

Vervecken ziet daarnaast ook de technologische evolutie een rol spelen. Fietsen worden lichter en het bandenprofiel wordt breder, waardoor crossesr nu veel minder snel van hun fiets moeten om te lopen. Dat lopen zorgt echter voor een rustmomentje voor de rug. "Telkens je van de fiets gaat, gaat de druk van je gebolde ruggengraat en kan je even stretchen", aldus Erwin Vervecken.

Cyclocross
  • Photo Tim van Wichelen/Cor Vos © 2018