HomeZelf in het zadelWielrenners en aansprakelijkheid: zo zit het

Wielrenners en aansprakelijkheid: zo zit het

Helaas gebeuren er nogal wat ongelukken met wielrenners. Al vervelend genoeg, maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? We leggen het uit.

Wielrennen is een populaire sport en en dito hobby in Nederland. Uit onderzoek van de Nederlandse Toerfiets Unie blijkt dat er ongeveer 850.000 wielrenners in ons land te vinden zijn en dat dit aantal nog steeds groeit – helemaal sinds de pandemie. Verspreid over Nederland verkennen zij de mooiste steden en stukken natuur vanaf hun racefiets.

Ook binnen deze sport zit een ongeluk in een klein hoekje; helemaal wanneer het drukker op de weg wordt. Daarom is aansprakelijkheid binnen de wielerwereld een belangrijk onderwerp. Scoor dus een goede aansprakelijkheidsverzekering wanneer je veel op je racefiets te vinden bent. In dit artikel lees je meer over aansprakelijkheid op de weg.

Ongeval op de weg: zelfde regels als een gewone fietser

Wanneer het lekker weer is, worden de racefietsen naar buiten gehaald. Krijg je tijdens zo’n hobbymatig rondje een ongeval dan is het goed om te weten dat voor jou als wielrenner dezelfde regels gelden als voor een normale fietser. Dat betekent dat je als het ware van extra bescherming gebruik mag maken, omdat fietsers zogenoemde kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Krijg je bijvoorbeeld te maken met een ongeval met een gemotoriseerd voertuig? Dan is de bestuurder van dat voertuig altijd (deels) aansprakelijk voor het ongeluk.

Dat komt omdat je als kwetsbare verkeersdeelnemer een groot risico loopt op ernstig letsel bij zo’n geval. Wanneer de fout volledig ligt aan de bestuurder van het motorvoertuig dan krijg je 100% van je schade vergoed. Is het ongeval gebeurd door fouten van beide kanten dan krijg je 50% tot 100% vergoed. Wanneer het duidelijk is dat jij als wielrenner de schuldige bent dan krijg je alsnog 50% tot 75% van de schade vergoed. Maar: dat is natuurlijk wel alleen het geval wanneer je het ongeval niet met opzet hebt veroorzaakt.

Ongeval wielrenner met voorbijganger of andere fietser

Het is uiteraard ook mogelijk om als wielrenner een ongeval te krijgen met een voorbijganger, andere fietser of wielrenner. Hoe zit het dan met de regels omtrent aansprakelijkheid? In dat geval moet er goed gekeken worden naar wie er schuldig is aan het ongeval. Wanneer de verkeersfout bij de andere fietser of andere voorbijganger ligt, is diegene 100% aansprakelijk voor de schade en de vergoeding van de schade. Heb jij een verkeersfout gemaakt waardoor er een botsing is ontstaan dan moet jij de schade betalen.

Als de ander schuldige is, is het nodig om alle gegevens van het ongeluk te noteren. Kijk ook of er getuigen aanwezig waren die het verhaal kunnen bevestigen en noteer eveneens de gegevens van die getuigen. Zorg er verder voor dat je de gegevens van de fietser of voorbijganger hebt, dat je foto’s maakt van het ongeluk en de schade, dat je naar de dokter gaat wanneer dat mogelijk is met het letsel en dat je bewijs verzamelt van het letsel. Is er politie aanwezig bij het ongeluk dan is het proces verbaal ook een bewijsstuk.

Wat te doen bij eenzijdig ongeluk door andere omstandigheden?

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een eenzijdig ongeluk met je racefiets krijgt. Wanneer je zelf niet goed uitkijkt en in de sloot belandt of tegen een boom aan knalt dan ben je zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade die je daardoor mogelijk oploopt. Is er echter sprake van een slecht onderhouden wegdek, wegwerkzaamheden die niet goed zijn aangegeven of een verkeerd geplaatst verkeersbord of iets anders waardoor je een ongeluk krijgt met de fiets? In dat geval kan het zo zijn dat je de gemeente aansprakelijk kunt stellen.

Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor het creëren van veilige verkeersomstandigheden. Het is zaak om foto’s te maken van het letsel en van de plek waar je een eenzijdig ongeluk met de racefiets hebt gehad. Laat daarbij goed kijken naar het eventuele letsel dat je opgelopen hebt. Het ‘nadeel’ van een eenzijdig ongeluk is dat het soms lastig te bewijzen is dat de schuld niet bij jezelf ligt. Daarom schakelen veel wielrenners in zo’n geval een expert in die hen verder kan helpen. Denk aan een letselschadebureau of een jurist.

Tips om veilig te fietsen als wielrenner

Omdat het aantal dodelijke verkeersongelukken in Nederland nog steeds toeneemt, is het noodzaak om je goed in te lezen over de verkeersregels in ons land. Daarnaast is het nodig om er alles aan te doen om zo veilig mogelijk te fietsen als wielrenner. Met de onderstaande tips ga jij net wat veiliger je wielrenfiets op en voorkom je misschien wel een ernstig letsel:

  • Draag altijd een helm wanneer je gaat wielrennen. Je fietst vaak veel harder dan de gemiddelde fietser terwijl je wel net zo kwetsbaar bent. Duizenden wielrenners komen ieder jaar terecht op de spoedeisende hulp; zelfs met helm. Moet je voorstellen wat dat zou betekenen als je geen helm zou dragen.
  • Check je fiets regelmatig en zorg ervoor dat alles in orde is. Een racefiets die niet goed remt kan levensgevaarlijk zijn. Breng je fiets dus ook zeker zo nu en dan naar de fietsenmaker voor een check.
  • Zorg ervoor dat je de verkeersregels goed kent zodat je precies weet hoe je je moet gedragen in bepaalde situaties.
  • Fiets in steden en dorpen langzamer dan buiten de bebouwde kom om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met een commerciële partner

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Mathieu van der Poel kan zich zondag in uniek monumentenrijtje rijden

Na een lange solo in de E3 Saxo Classic waarbij hij Wout van Aert...

🎥 Renner neemt losgeslagen paard bij de teugels tijdens koers in de Ardennen

Bizarre taferelen tijdens de Arden Challenge, een koers in de Belgische provincie Luxemburg. Een...

Vollering over vertrek: ‘Ik was een beetje verbaasd door het statement van de ploeg’

Het ziet er naar uit dat Demi Vollering volgend jaar andere oorden gaat opzoeken....

Kopecky over saga rond vertrek Vollering: ‘Dit gedoe is voor niemand in de ploeg leuk’

Verrassend nieuws vanuit het kamp van SD Worx-Protime. Woensdag liet ploegleider Danny Stam weten...

Meer zoals dit

Met deze simpele ingrepen bouw je een racefiets om tot (tijdelijke) gravelfiets

Gravelen is booming business. De discipline kwam overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa...

📸 Lelijk of briljant? Deze koeien- en varkenswielerpakjes vallen in ieder geval op…

De tijd dat half Nederland in een shirtje van Rabobank de weg op ging...

7 Redenen waarom solo fietsen veel leuker is dan in een groep

Ook nu we weer gewoon in groepen mogen rijden, vindt onze redacteur solo fietsen veel leuker. Hieronder legt hij aan de hand van 7 punten uit waarom.