Kale wielrenners in het voordeel, ook met helm zijn ze veel aerodynamischer

Wetenschapper Bert Blocken laat zien hoe een kaal hoofd ook onder een helm z'n werk doet. Dat verklaart waarom die kale uit je groepje zo hard rijdt..

Kaal worden, het is voor veel mannen toch een heet hangijzer. Maar als je fietst heeft het ook grote voordelen. Dat laat wetenschapper Bert Blocken mooi zien op Twitter.

Blocken is eigenlijk dé aerogoeroe van de lage landen, hoewel hij tegenwoordig in Groot-Brittannië resideert. Eerder deed bijvoorbeeld Jumbo-Visma windtunneltesten bij hem in Eindhoven.

In het huidige wielrennen draait het steeds meer om aerodynamica en dus wordt bijna alles onderzocht. Zo ook wat het beste is ónder je helm. Dat zonder helm een kaal hoofd het meest aerodynamisch is, klinkt logisch. Maar ook met helm is dat het geval.

Blocken laat in een gifje zien hoe de luchtstromen dan makkelijker door de helm gaan en erbij de nek weer uitkomen. Als je harder wil fietsen, moet je dus a la Mathieu van der Poel even met de tondeuse aan de gang; als de natuur zelf nog niet z'n werk doet...

Onlangs zagen we Mathieu van der Poel opeens met een gemillimeterd hoofd. We weten niet of hij dat tot en met de Tour zo blijft, maar hij is dus in het voordeel op z'n concurrenten. In het peloton rijden toch ook heel wat renners met een weelderige haardos rond. Bij de vrouwen is dat nog extremer natuurlijk. We moeten Bert Blocken eigenlijk eens vragen wat een staart of vlecht met aerodynamica doet.

Pelotonpraat
  • Beeld: Instagram Alpecin-Deceuninck