The hype is real: het begon als grap, maar nu kun je zelf een GC Kuss-shirtje kopen

Sepp Kuss won gisteren de Vuelta en dat 'voorspelde' een Twitter-account al. Daar heeft de ploeg nu een t-shirt van laten maken dat je kunt bestellen.

Met het winnen van de Vuelta is Sepp Kuss nu officieel meer dan de meesterknecht die bergop al zo vaak heel belangrijk werk verrichtte voor Jumbo-Visma-kopmannen Jonas Vingegaard en Primoz Roglic. Het Twitter-account GC Kuss zag het allemaal aankomen...

Op het sociale medium dat we van Elon Musk nu X moeten noemen is het account al sinds juli, dus sinds de Tour de France, actief. Het begon als een meme, als een grapje. De Amerikaan achter het account wilde z'n waardering voor Kuss op een ludieke wijze onder de aandacht brengen en deed dat met allerlei grappige posts over Kuss als klassementsrenner.

The hype is real

Maar toen kwam de Vuelta. De grap werd ineens waarheid en Kuss stond in Madrid op het bovenste treetje van het eindpodium, met naast zich de mannen waar hij al zoveel werk voor opknapte. The hype is real.

De marketingafdeling van Jumbo-Visma sprong er handig op in. Ze omarmden het account. Gisteren reed Sepp Kuss al op een mooie Vuelta-fiets met een toespeling op GC Kuss erop en nu zijn er in samenwerking met wielerkledingbedrijf La Machine ook shirtjes.

Je kunt er zelf hier eentje bestellen. Het kost je 40 euro, maar dan ben je wel een echte Sepp Kuss-believer. La Machine en Jumbo-Visma hebben een partenership en verkopen nog meer gezamenlijke merchandise. Zo is er ook een shirtje te koop met de tekst 'Colouring history' erop, een verwijzing naar het winnen van alledrie de grote rondes in één jaar.

Pelotonpraat
  • Beeld: Jumbo-Visma/La Machine