Dit is Robert van der Wallen, de miljardair die de stille kracht is achter de wielerploeg van Plugge

Richard Plugge is op de voorgrond het gezicht van de wielerploeg die we nu als Jumbo-Visma kennen, maar op de achtergrond is een Nederlandse 'spaarzgeltjesmiljardair' ook zeer invloedrijk.

Nu het gonst van de fusieberichten en een mogelijk sponsorschap van Amazon bij de ploeg die we nu onder de naam Jumbo-Visma kennen, zien we Richard Plugge als CEO veel in de media. Plugge is ook grootaandeelhouder van de ploeg, maar er is nog een belangrijke man: Robert van der Wallen.

Plaatsgenoot Lars Boom

De Brabander is commissaris bij de ploeg, maar ook in het bezit van aandelen in de ploeg. Dat is niet zo gek, want Van der Wallen is miljardair. Hij vergaarde de miljarden - nou ja, Quote schat zijn vermogen op 1,1 miljard - met zijn spaarzegelbedrijf Brand Loyalty.

Dat was hij niet zomaar natuurlijk. De in 1957 in Vlijmen geboren Van der Wallen (plaatsgenoot van Lars Boom) had eerst een eigen autobedrijf, Van der Wallen Auto's. Dat richtte hij op in 1995 en verkocht hij in 2000 aan de AutoBinck Groep voor een mooie prijs.

Verkoop Brand Loyalty --> Tijd voor PSV en Jumbo-Visma

Met dat geld begon hij Brand Loyalty in 2001, een bedrijf dat spaarzegelacties voor supermarkten (en anderen) opzette om zo klanten te binden - zie hier de verklaring voor de naam Brand Loyalty. Na 17 verkocht hij het bedrijf met een enorme winst aan het Amerikaanse Alliance Data Systems, het bedrijf achter Air Miles. Van der Wallen richtte daarna een investeringsmaatschappij op.

Hij had ook meer tijd voor z'n grote liefhebberij: sport. Van der Wallen is voorzitter van de Raad van Commissarissen van PSV, hij stond daar met Brand Loyalty ook op het shirt als sponsor. Daarnaast heeft hij dus ook een flinke vinger in de pap bij het wielerteam van Jumbo-Visma - en ook bij het schaatsteam uiteraard, je ziet hem op de foto met Sven Kramer. Samen met Plugge stond hij in 2014 aan de basis van het het ontstaan van het team in de huidige vorm.

HEMA

Naar verluidt regelde hij tientallen miljoenen aan investeringen bij PSV en ook bij Jumbo-Visma is hij indirect officieel als sponsor betrokken: zijn investeringsmaatschappij maakte deel uit van de groep die HEMA overnam en dat bedrijf is co-sponsor van Jumbo-Visma.

Het is ook niet uit te sluiten dat Van der Wallen privégeld in de ploeg pompte, want gisteren zei wielermanager Martijn Berkhout bijvoorbeeld dat hij maar moeilijk kan geloven dat Jumbo-Visma alle toppers kan betalen met het budget (25 miljoen) dat nu steeds wordt gecommuniceerd.

Tekst gaat door onder de advertentie

Niet het prototype miljardair

Hoewel Van der Wallen over een 50 meter lang superjacht beschikt (de My Loyalty) en ook een fraaie privéjet in bezit heeft, is hij nu ook weer niet het prototype protserige miljardair. Ik verdien zo veel geld, het is niet eerlijk", zei Van der Wallen ooit over zijn rijkdom tegen NRC.

Hij nam dan ook zijn nichtje in dienst, om een groot deel van zijn vermogen weg te geven aan goede doelen. "Het hoeft niet allemaal naar Ralph", zei hij over de mogelijke erfenis voor z'n zoon.

Ondertussen kocht Van der Wallen Brand Loyalty voor een relatieve fooi (6 miljoen, dat is één Roglic als we de geruchten mogen geloven...) weer terug. Bij de Amerikanen liep het bedrijf niet; Van der Wallen wil er weer een succes van maken.

Geldt dat ook voor de 'nieuwe' wielerploeg, en mag het nichtje ook wat geld voor de goede doelen in de ploeg steken? We gaan het zien!

Achtergrond
  • Beeld: Instagram Sven Kramer