Fietsendrager op je elektrische auto: dit moet je weten

De toekomst is elektrisch, als het om auto's gaat tenminste. En als je je fiets daarop wil vervoeren, hebben wij tips voor je!

De elektrische auto is in opkomst en dat betekent dat men hem op steeds meer manieren begint te gebruiken. Transport, aanhangers en caravans trekken en, jawel, fietsen dragen. Een fietsendrager op je elektrische auto heeft wat eigenaardigheden waarvan je op de hoogte moet zijn. Hier vertellen we alles dat je erover moet weten.

Welke soorten fietsendragers zijn er?

Als je een fietsendrager zoekt voor je elektrische auto, zijn er drie soorten waaruit je kunt kiezen. Hieronder bespreken we deze soorten fietsendragers en hoe ze van elkaar verschillen.  

  • Achterklepdrager: De eenvoudigste maar ook meest kwetsbare optie is de achterklepdrager. Dit systeem is aan de achterklep te verbinden met behulp van draagarmen of -riemen. Een dergelijk systeem kan alleen gebruikt worden bij auto’s met een grote achterklep. Het draaggewicht is relatief beperkt, meestal kun je 40-50 kg tillen, wat zich vertaalt in twee tot drie (lichte) fietsen. 
  • Dakdrager: Een dakdrager is interessant als je veel fietsen wilt vervoeren. Door het grote oppervlak kun je tot vier volwassen fietsen meenemen, meer zelfs als het om lichte racefietsen of mountainbikes gaat. Een nadeel is dat de luchtweerstand hierdoor kan toenemen. Je kunt niet onbeperkt blijven stapelen: meestal is de grens bij grote auto’s zo’n 100 kg, kleine auto’s tillen minder. 
  • Trekhaakdrager: Een trekhaakdrager wordt gezien als de meest comfortabele manier om fietsen te vervoeren. Ze zitten stevig vast, niet in de weg en zijn makkelijk bereikbaar. Afhankelijk van de fietsendrager kun je drie tot vier fietsen meenemen en het maximale draaggewicht ligt tussen de 50 en 100 kg. Je kunt dus gewoon e-bikes vervoeren. Wel zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden: de achterlichten moeten zichtbaar zijn, de fietsen mogen niet uitsteken en de nummerplaat mag niet verborgen zijn. 

 Wat als mijn elektrische auto geen trekhaak heeft?

Hoewel er steeds meer elektrische auto’s verschijnen met een trekhaak, ontbreekt deze bij een aanzienlijk deel. Dat wil niet zeggen dat je geen trekhaakdrager kunt gebruiken. Er is een speciaal soort trekhaak ontwikkeld voor elektrische auto's die eigenlijk geen gewicht mogen trekken.   

Het heet de RMC-trekhaak. Met zo’n trekhaak kun je niet trekken, maar wel dragen – een fietsendrager, bijvoorbeeld! Deze trekhaak is op een divers aantal elektrische auto’s te monteren.  

Let op de kogeldruk

Als je een RMC-trekhaak kunt monteren en deze besluit aan te schaffen, houd dan wel rekening met de kogeldruk. Dit geeft aan hoeveel gewicht de trekhaak maximaal mag tillen. De maximale belasting is het gewicht van de fietsendrager + de fietsen. De maximale kogeldruk is te vinden op een typeplaatje van de trekhaak. 

Hoe beïnvloedt een fietsendrager de actieradius?

Ben je van plan om fietsen te vervoeren met je elektrische auto, houd er dan rekening mee dat dit de actieradius zal beïnvloeden. En wel in negatieve zin. Elektrische auto’s zijn in de regel zo gestroomlijnd mogelijk ontworpen; fietsen boven- of achterop helpen de aerodynamica om zeep.  

 De Duitse autoclub ADAC, vergelijkbaar met de ANWB, toont met een onderzoek aan dat een trekhaakdrager de actieradius met 8 procent beperkt. Gebruik je een dakdrager, dan is dit zelfs 33 procent. Bij een lange rit zul je dus vaker moeten stoppen om te laden. 

 Tips voor het gebruiken van een fietsendrager

Dan nog een aantal handige tips voor het gebruik van een fietsendrager:  

  • Je kunt je fiets(en) wel op slot zetten, maar een extra slot zorgt ervoor dat ze niet zomaar van je auto gestolen kunnen worden. Dat is toch wat extra zekerheid onderweg. 
  • Strip de fietsen zoveel mogelijk van losse en/of zware onderdelen, zoals fietstassen of de accu van je elektrische fiets. Dit bespaart onnodig belasting op de drager en voorkomt dat je onderweg iets kwijtraakt. 
  • Maak eventueel gebruik van hoezen of doeken ter bescherming van de auto en fiets(en).

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met een commerciële partner

Geen categorie
  • Beeld: Unsplash