🎥 Huh? Deze man fixt z'n lekke binnenbanden door er een knoop in te leggen en legt 'm er daarna weer op

Iemand laat in een filmpje zien dat het helemaal niet nodig is om een reservebandje mee te nemen. Knup in de lekke band en weer gaan. Verbluffend!

Je bent lekker aan het fietsen en je gaat lekker. Maar dan zie je opeens je hartslag omhoog gaan - of het fietsen gaat wat moeilijker - terwijl je helemaal niet harder gaat. Opeens meer wind tegen? Ah nee, je ziet het al: lekke band.

Heel irritant. Dat wordt weer effe klooien met nieuwe binnenbandje dat je in dat toch wat stijlloze zadeltasje hebt zitten. Nieuwe in de buitenband en je kunt er weer tegenaan.

Maar het kan ook heel anders, laat een Britse wielrenner in onderstaand filmpje zien (het filmpje wordt gedeeld op een Braziliaans Instagram-account over wielrennen).

Binnenbandjes elastischer dan je denkt

Hij heeft een lekke band en lost dat op door... een knup te leggen in de band en zo het lek de isoleren. Daarna legt hij uit dat het wel iets lastiger is om de band met knup erin weer op de velg te leggen, maar dat het echt wel gaat; binnenbandjes zijn nog elastischer dan je denkt.

Natuurlijk is het geen oplossing voor de lange termijn, maar volgens de Brit kun je er wel weer mee thuis komen, en je voelt de knoop in je band amper, zegt hij. Hieronder kun je in de video precies zien hoe hij het doet.

Tubeless

Tegenwoordig zijn er ook veel wielrenners - in het gravelen en op de mountainbike is het zelfs gemeengoed - die kiezen voor tubeless-banden. Dan zit er geen binnenband in de buitenband gevouwen, maar zit er een soort latexmelk in de band die eventuele lekken dicht.

De profs gaan daar ook steeds meer gebruik van maken in koers. Ze rijden doorgaans met tubes, dan zit de buitenband op de velg geplakt met een soort lijm. Het is nogal een tijdsintensieve bezigheid om er dan een bandje om te leggen.

Zelf in het zadel
  • Beeld: opaisdociclismo