UCI bant 'bivakmutshelm' van Evenepoel & co en viseert ook helmen van Visma - Lease a Bike

In het peloton zien we de ene na de andere radicale helm opduiken, maar bij de UCI zijn ze duidelijk geen fan...

Vuelta Espana 2023 - Stage-10

De Internationale Wielerunie UCI heeft een opvallend statement de wereld in gestuurd, daags nadat Visma - Lease a Bike een opvallende, futuristische helm in gebruik nam. De mondiale wielerfederatie laten weten dat vanaf 2 april de 'bivakmutshelmen' of 'hoofdsokken' van Specialized verboden zijn.

Die bizarre helm dook voor het eerst op tijdens de Tour van 2022. Intussen maken de renners van Soudal Quick-Step, SD Worx-Protime en BORA-hansgrohe (zij worden allemaal gesponsord door Specialized) gebruik van die helm.

De reden voor de ban is het feit dat de 'sok' in de helm een niet essentieel component is en dat is in strijd met artikel 1.3.033 van het UCI-reglement dat het gebruik van ‘niet-essentiële’ componenten verbiedt als ze niet enkel als kledij of voor veiligheidsredenen dienen.

Ook de futuristische helmen van Visma - Lease a Bike en Bahrain-Victorious baart de UCI zorgen. "De UCI erkent dat deze nieuwe helmen niet meteen ingaan tegen de bestaande UCI-regels, maar het baart ons zorgen dat de nieuwe trend in het tijdrithelmdesign meer focust op performance dan de primaire functies van de helm, namelijk het verzekeren van de veiligheid van de drager bij een valpartij."

Regels herzien

De UCI zal daarom bekijken of het haar regels kan aanpassen. "Gezien de evolutie van deze situaties en andere problemen die we de afgelopen jaren hebben ondervonden, met betrekking tot de eis van commerciële beschikbaarheid, het verbod op niet-essentiële onderdelen en de vorm van tijdrithelmen, zal de UCI de regels inzake het ontwerp en het gebruik van helmen tijdens wedstrijden herzien."

'Gedreven vanuit emotie

Bij Visma - Lease a Bike is men stomverbaasd over het statement van de UCI. "Nogal frappant dat dan nu dit statement komt", zegt performance manager Mathieu Heijboer aan AD. "Het is gedreven vanuit emoties en alle reacties op social media."

"Grappenmakers op internet, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar als de UCI een probleem met het design heeft, hadden ze dat aan moeten geven toen de helm ter goedkeuring werd voorgelegd.’’

In de helm is veel tijd en geld gestoken. Heijboer vreest dat de helm ook effectief gebanned zal worden. "Dat is nu wel een optie ja. Dat hebben we eerder gezien met een helm van Specialized waar wereldkampioenschappen mee zijn gereden."

Achtergrond
  • Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2023