UCI experimenteert in Tour de France met verruiming van de 3 kilometer-regel

Tijdens de Tour de France van dit jaar wordt de 3 kilometer-regel in enkele etappes verruimd en omgezet naar een 5 kilometer-regel. 

3 kilometer-regel

De UCI kondigde deze week een reeks nieuwe (veiligheids)maatregelen aan, inclusief een verruiming van de 3 kilometer-regel. Het idee is om de grens te verleggen van drie naar vijf kilometer aan het einde van vlakke etappes.

De 3 kilometer-regel is ooit door de Internationale Wielerbond bedacht om de aanloop naar massasprints veiliger te maken. In de laatste 3000 meter van vlakke etappes lopen renners geen tijdsverlies op in het geval van valpartijen, lekke banden of ander malheur. Het idee hierachter is om (klassements)renners minder druk op te leggen, waardoor de kans op valpartijen in sprintfinales verkleind wordt.

De UCI wil deze regeling nu dus verruimen en er een 5 kilometer-regel van maken. Deze wijziging is volgens de wielerunie nodig omdat er steeds meer straatmubilair aanwezig is op de openbare weg, wat een gevaar vormt voor de renners.

In de Tour de France van dit jaar gaat de UCI aan de slag met het uittesten van de verruimde 3 kilometer-regel. Bij een succesvolle test mogen ook andere wedstrijden een aanvraag indienen voor het verleggen van de grens.

Tijdsverschillen

Ook het meten van tijdsverschillen bij massasprints wil de UCI anders gaan doen. Momenteel wordt er door wedstrijdjury's een tijdsverschil vastgesteld wanneer er één seconde tussen twee renners zit. Op aandringen van veiligheidsorganisatie SafeR bekijkt de UCI de mogelijkheid om dit op te rekken naar drie seconden.

Ook deze wijziging is bedacht om sprintfinales veiliger te maken. Het idee is namelijk dat alle niet-sprinters in het peloton - dus ook klassementsrenners - minder bang hoeven zijn om tijdsverlies op te lopen en dus geen onnodige risico's nemen.

Deze reglementswijziging wordt samen met de nieuwe 5 kilometer-regel getest in de Ronde van Frankrijk. Bij een succesvolle test worden beide wijzigingen doorgevoerd en mogen ook andere wedstrijden hiermee aan de slag. In welke Touretappes de UCI de reglementen gaat uitproberen is nog niet bekend.

Nieuws
  • Cor Vos