Cian Uijtdebroeks en Visma | Lease a Bike veroorzaakten na afloop van vorig seizoen heel wat commotie. Het 21-jarige Belgische supertalent verbrak namelijk zijn lopend contract bij BORA hansgrohe en tekende bij de Nederlandse succesformatie.
Contractbreuk volgens zijn voormalige werkgever, maar het kamp Uijtdebroeks was het daar niet mee eens. Zij riepen vermeende pesterijen in als 'dringende reden' om het contract rechtsgeldig te beëindigen. Uiteindelijk kwamen de drie partijen tot een overeenkomst en was het dispuut van de baan.
Het is niet de eerste keer dat Visma | Lease a Bike op dergelijke manier een renner heeft binnengehaald. Wout van Aert deed hetzelfde in 2019 door zijn contract bij Vérandas Willems-Crelan te verscheuren en bij het toenmalige Jumbo-Visma te tekenen. Die rechtszaak loopt nog steeds en zit nu bij Cassatie.
Aan dergelijke praktijken wil de Internationale Wielerunie UCI nu paal en perk stellen. Ze heeft daarom maandag enkele wijzigingen doorgevoerd in het reglement omtrent transfers.
Boetes en schorsingen
De grootste wijziging viseert renners die onder het contract bij de huidige ploeg willen uitkomen, maar daar geen toestemming voor krijgen. Zoals bij Uijtdebroeks en Van Aert bijvoorbeeld het geval was. Voortaan kan de UCI als arbiter oordelen dat een eenzijdige beëindiging van een huidig contract door een renner niet correct is verlopen.
Als een renner na die contractbreuk bij een nieuwe ploeg tekent, dan kan de UCI, op voorwaarde dat een rechtbank definitief heeft geoordeeld dat die eenzijdige verbreking niet rechtsgeldig gebeurde, boetes en schorsingen opleggen aan renners, ploegen én makelaars.
Die boetes en schorsingen kunnen stevig oplopen. De renner die contractbreuk pleegt moet aan zijn voormalige ploeg een schadevergoeding betalen die gelijk is aan het bedrag dat de renner in kwestie nog van salaris zou krijgen tot het contract bij de vorige ploeg afloopt, met een minimum van zes maanden salaris. Ook kan hij drie maanden geschorst worden.
De nieuwe ploeg moet in dat geval een boete betalen die kan oplopen tot een bedrag dat gelijk is aan drie maanden salaris bij de vorige ploeg. Daarnaast riskeert de nieuwe ploeg een verbod van twaalf maanden om nieuwe renners te registeren.
Ook de makelaar die dergelijke dubieuze transfer faciliteert, blijft niet onbestraft. Hij of zij moet een boete betalen die gelijk is aan het salaris van één maand bij de vorige ploeg van de renner. De makelaar kan ook de UCI-licentie verliezen gedurende één maand.
Tot slot kan de UCI de registratie van een renner bij een nieuwe ploeg weigeren. Opmerkelijk: als een renner bij de nieuwe ploeg minder zal verdienen, dan wordt dat door de UCI niet als misbruik beschouwd en zal dit dus ook niet bestraft worden.
Andere wijzigingen
De UCI heeft nog andere nieuwe regels ingevoerd. Zo zijn er voortaan twee ‘transferperiodes’. Een eerste registratieperiode van 1 tot en met 15 augustus met onmiddellijke ingang, waardoor renners nog tijdens het seizoen van ploeg kunnen veranderen. De tweede registratieperiode begint op 15 oktober en eindigt op 31 december in functie van het seizoen nadien.
Renners die geen lopend contract hebben mogen zich ook registreren bij een ploeg op andere dagen in het jaar. Dat geldt ook voor renners wiens contract is beëindigd mét wederzijdse toestemming van de vorige en nieuwe ploeg.
- Cor Vos