Guillaume Martin geeft fiets de schuld van matige Tour: 'Onze fietsen wegen kilo meer dan minimumgewicht' 

Guillaume Martin reed een anonieme Tour en zorgt nu voor een relletje bij Cofidis door flink af te geven op de fiets waar hij op moet rijden. 

guillaume martin

Guillaume Martin leek de afgelopen jaren een zekerheidje in de top 10 van de Tour. Vanaf zijn debuut in 2017 maakte de inmiddels 31-jarige Fransman gestaag werk van zijn klassement. Hij begon met een 23ste plaats, maar eindigde in 2021 en 2023 respectievelijk als 8ste en 10e (in 2022 moest hij opgeven). In die stijgende lijn kwam nu verandering. De fietsende filosoof reed een anonieme Tour en eindigde als 13e.

Martin klaagt over fiets

Dat vond Martin zelf ook teleurstellend, want in de Franse krant Le Monde slaat hij flink om zich heen. Hij zoekt de oorzaak voor zijn mindere presteren niet per se bij zichzelf. Hij geeft in het interview flink af op de fietsen waarop hij en zijn ploeggenoten bij Cofidis op moeten rijden. Het Franse merk LOOK zou materiaal leveren aan de ploeg dat niet echt tot het lichtste uit het peloton behoort.

Dat meldt hij via een omweggetje als Le Monde hem vraagt om zijn vermogensgegevens van de afgelopen Tour zelf eens te analyseren.

"Dat is helaas niet mogelijk, want ik heb geen vermogensmeter. Onze fietsen wegen 7,7 kilogram, 1 kilo meer dan het toegestane gewicht van de UCI. Ik wil mijn fiets niet nóg zwaarder maken met een fietscomputer en meter, die toch ook weer 200 gram wegen."

Martin legt uit dat een kilo meer in het wielrennen tegenwoordig echt heel veel is. Hij geeft een voorbeeldje van wat het in de praktijk scheelt.

"Als je doorrekent met een fiets die een kilo te veel woog, zou ik niet 45 seconden achter de groep-Pogacar boven zijn gekomen op de top van de Bonette. Ik had erbij kunnen blijven en had ook wat de tijd kunnen nemen om te eten. Ik had sowieso een beter gevoel gehad als ik wist dat het beter voor elkaar was. We letten het hele jaar op het gewicht met voeding..."

Reactie Cofidis

De ploeg reageerde uiteraard als door een wesp gestoken na het interview met Martin, die overigens na dit seizoen waarschijnlijk zijn biezen pakt naar Groupama-FDJ. Ze kwamen heel snel met een statement op hun website.

"Het gewicht van de fiets is een belangrijk aandachtspunt, maar niet de enige prestatiefactor. De door Martin gebruikte fiets is specifiek ontworpen om de 7,4 kilogram niet te overschrijden, een gewicht dat iets onder het gemiddelde ligt van de fietsen van de beste renners uit het peloton. Onze renners profiteren met de frames van LOOK over geavanceerd materiaal", klinkt het.

"We zijn ervan overtuigd dat onze materiaalpartners ons in staat hebben gesteld om te kunnen concurreren met onze tegenstanders. We hebben met dezelfde fiets ook verschillende overwinningen behaald in de Tour van 2023, de Vuelta van 2023 en de Giro van dit jaar (waarin Benjamin Thomas een rit won, red.)", haalt Cofidis ook nog aan.

Fietsen van LOOK

Het is niet de eerste keer dat er een rel is over de fietsen van het Franse merk LOOK, dat je misschien beter kent van de pedalen en schoenplaatjes. In 2018 brak het toenmalige Arkea-B&B Hotels (Fortuneo-Samsic) vlak voor de Tour met het Franse merk.

Met name de tijdritfietsen zouden voor veel klachten hebben gezorgd bij de ploeg waar toen onder andere Warren Barguil voor reed. LOOK is ook zeer actief in het baanwielrennne. Tijdens de Spelen zul je onder andere de Franse selectie op fietsen van het merk zien rijden.