Maakt Van Aert in 2025 gebruik van het geheime wondermiddel van Tadej Pogacar? Het lijkt er wel op!

Tadej Pogacar rijdt er al een jaar mee (en niet zonder succes...) en nu lijkt ook Wout van Aert om. Gaat het hem ook zoveel opleveren? 

wout van aert

Een profwielrenner en z'n fiets zijn een bijna heilige twee-eenheid. Aan de afstelling ervan verandert hij niet zomaar iets. Wielrenners die bij een overstap naar een nieuwe ploeg ook op een andere fiets moeten gaan rijden, hebben tijd nodig om daar aan te wennen. Kortom, ze veranderen niet zomaar iets. Toch deed Wout van Aert dat dit seizoen, als we op foto's van z'n crossfiets afgaan.

Kleurtjes 'verraden' Van Aert

Daarop is namelijk te zien dat Van Aert met kortere cranks rijdt. Dat is met het blote oog niet te zien, want het verschil is maar 7,5 millimeter; van 172,5 millimeter naar 165 millimeter. Maar materiaalleverancier SRAM heeft voor elke cranklengte een ander kleurtje en zodoende is te herleiden dat Van Aert nu met 165 millimeter-cranks rijdt.

Daarmee volgt de Belg een goed voorbeeld, want ook Tadej Pogacar rijdt met die kortere cranks, sinds vorig seizoen. Het valt natuurlijk moeilijk te zeggen of het zo'n belangrijke rol speelt, maar de Sloveen reed bepaald geen waardeloos seizoen in 2024... Toch lieten ze bij Visma | Lease a Bike eerder weten niets te zien in de kortere cranks. Blijkbaar zijn ze nu toch 'om'.

Wat zijn cranks en wat zijn de voordelen van kortere?

Voor de totale fietsenleek: cranks dat zijn de trapstangen (als we er een Nederlands woord op moeten plakken), dus de langwerpige 'staven' die het voorblad met de pedalen verbinden. Aan het verkorten van die cranks zouden verschillende voordelen zitten - al zijn de bewijzen niet keihard.

De kortere cranks zouden er voornamelijk voor zorgen dat je een hogere cadans langer kunt volhouden. Je hebt er dus niet veel aan als je de Paterberg op moet vlammen, maar bij tijdritten of lange solo's (hmm, dat deed Pogacar nogal eens..), wanneer je voor langere tijd een hoog vermogen moet trappen, helpt het wel.

Dat wees ook een wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Utah in 2021. Een voordeel van een hogere trapfrequentie is ook dat er minder spiervermoeidheid optreedt als je een uur of drie of langer op de fiets zit. In tegenstelling tot het verhaal over langer een hoger vermogen kunnen trappen, is dit niet onomstreden wetenschappelijk bewezen.

Dan is er ook nog een mogelijk aerodynamisch voordeel. Door de kortere cranks is het mogelijk om dieper te zitten, zonder dat daarbij de heuphoek wordt beïnvloed. Simpeler gezegd: je kunt minder oncomfortabel in de aerodynamische positie duiken op de fiets. Natuurlijk vooral een voordeel in tijdritten.