De 6 sleutelmomenten van de Tour van 2018

Wij weten waar de Tour de France volgend jaar wordt beslist!

De 6 sleutelmomenten van de Tour van 2018

Op dinsdag 17 oktober werd het parkoers van de Tour de France beslist. Maar wat zijn nou de sleutelmomenten van de Tour volgend jaar? Wij zetten ze op een rijtje.

1. Ploegentijdrit in Cholet

Na de eerste twee sprintersetappes gaat de boel op dag drie compleet overhoop gegooid worden. Een ploegentijdrit van 35 kilometer zal dan beslissen welke favoriet voor het klassement al vroeg in de Tour een mentale tik krijgt te verwerken. Het is niet zo'n lange ploegentijdrit zoals er in vroegere tijden een zat in La Grande Boucle, maar het is een interessante eerste krachtmeting.

2. Zware en winderige etappe langs Bretoense kust

Na de ploegentijdrit volgt een etappe die niet alleen voor fabelachtige natuurbeelden zal zorgen, maar ook voor de daver op het lijf bij het peloton. Het gaat de hele dag langs de Bretoense kust. Op en af, met waarschijnlijk een strakke wind. Én een klein aankomstje bergop, na een al zeer heuvelachtige dag.

3. Kasseien, kasseien en nog eens kasseien!

De geruchten waren dat enkel de stroken van Camphin-en-Pévèle, Carrefour de l'Arbre en Gruson uit de onvergetelijke klassieker Parijs-Roubaix onderdeel gingen uitmaken van een 150 kilometer lange Tour-etappe richting Roubaix. 150 kilometer, dat werden er 154. 5 kasseikilometers werden er 21! Jazeker, 21! Doe er het ingrediënt regen bij en het volledige klassement zal omgegooid worden. Ook op droge kasseistroken zal het al veel geweld opleveren.

4. Zwaar Alpentrio

Dan volgt de eerste rustdag. Daarna? Bergen, bergen, bergen. Eerst gaan we naar Le Grand Bornand. Dat doen we via de Col de la Croix Fry, het Plateau des Glières en de tweetrapsraket Col de Romme en Col de la Colombière. In 2009 leverde dit een prachtig koptrio op: de broertjes Schleck en Contador. Fränk won.

Een dag later zit alles wat we doen verpakt in 108 kilometers. Vier beklimmingen. De Montée de Bisanne is een prachtige opwarmer. De Col du Pré en Cormet de Roselend vormen het even mooie middenrif van deze korte en explosieve rit. Het toetje volgt met de beklimming naar skistation La Rosière. De Ronde van de Toekomst kwam hier in 2015 al eens aan, Guillaume Martin won toen voor Gregor Mühlberger en Marc Soler.

Om het Alpentrio af te sluiten met de Madeleine, de Croix de Fer en Alpe d'Huez. Meer hoeven we niet te zeggen.

5. Flinke portie Pyreneëen

De Tour-organisatie vond net als de kijker dat er in 2017 te weinig bergetappes waren. Dus dacht men: laten we alles wat we gemist hebben in de Tour van 2018 steken! Tenminste, zo moet het ongeveer zijn gegaan. In rit 16 trekken we de Pyreneeën in. De Portet d'Aspet, de Menté en de zeer steile Portillon zijn decor van de finale. Volgt daarna nog een steile afdaling naar Bagnères-de-Luchon. 

Op woensdag 25 juli kan er geschiedenis geschreven worden. 65 kilometer. 3 beklimmingen. Een onuitgegeven aankomst. Kom maar op! Als de Peyresourde en de Col du Val Louron d'Azet nog geen pijn hebben gedaan, gaat de slotklim dat zeker doen. Vanuit Saint-Lary-Soulan klimmen we eerst naar Pla d'Adet, maar daar ligt niet eens de aankomst. 

Deze ligt namelijk op de Col de Portet. 16 kilometer aan 8,7%. Marco Pantani draait zich om in zijn graf. De Piraat had dit maar al te graag gezien. Vaak komen de percentages boven de 10 uit.

Na een traditionele Pau-etappe gaan we op de negentiende koersdag naar Laruns, vlak bij de Spaanse grens. Die plaats bereiken we via de Aspin, de Tourmalet, de Col des Bordères en de Aubisque! Fabelachtig.

6. Klein, zéér heuvelachtig tijdritje...

En als de bergen nog niet voor verschillen hebben gezorgd, gaat de tijdrit op de voorlaatste dag zeker nog een belangrijke hindernis vormen voor het klassement. Vanuit Saint-Pée-sur-Nivelle richting Espelette liggen 31 heuvelachtige kilometers te wachten. Een parkoers op de maat van ene Tom Dumoulin. In Frans-Baskenland volgt kort voor de finish de Côte de Pinodieta. 900 meter aan 10,2% gemiddeld met stroken tot 21 procent! Genieten.

Parijs is dan nog ver, maar het grootste gedeelte zal met het vliegtuig worden afgelegd door het peloton. Volgt nog de slotmars naar Parijs. Een prachtige Tour de France, zo denken wij. Of Tom Dumoulin meedoet? Dat weten we nog niet.

Foto's: Tour de France