Wielrennen is wereldwijd één van de meest populaire sporten, met miljoenen fans en fietsers. Toch ontstaat er iedere keer weer een financiële crisissituatie voor een wielerploeg wanneer een sponsor afhaakt. Hoe lang is het huidige verdienmodel nog houdbaar en zijn er ook andere businessmodellen denkbaar?
Wielerploegen leven al jaren bij de gratie van die ene suikeroom. Met een beetje geluk zijn er twee geldschieters (vaak een etsenmerk), maar veelal is het de hoofdsponsor die het meeste geld in het laatje van een team brengt. Kortom, een duurzaam verdienmodel ontbreekt in de wielersport. En dat geldt eigenlijk voor ieder team op WorldTour-, ProContinentaal en Continentaal niveau. Diverse onderzoeken tonen aan dat het budget van een WorldTour-ploeg voor 90 tot 95 procent bestaat uit de bijdrage van sponsors, de overige vijf tot tien procent halen teams binnen door middel van onder andere startgelden en merchandising. Wanneer een sponsor besluit te stoppen, dan valt een immens groot deel van de inkomsten in een klap weg.
Teammanager Marc Sergeant van Lotto Soudal, die met de Belgische loterij de oudste sponsor (al 32 jaar lang) in de WorldTour heeft, juicht de hervormingsplannen van de UCI toe. "Wij willen heel graag dat de taart voor iedereen groter wordt. We zijn bijna voor honderd procent afhankelijk van sponsors. Nu is Lotto Soudal wellicht een slecht voorbeeld, want wij hebben een contract tot 2020. Maar als een contract aan het eind van dit jaar afloopt, dan kan ik me voorstellen dat het voor een ploeg erg moeilijk is om het budget rond te krijgen."
"Wielrennen bestaat al decennialang, het heeft allerlei problemen overleefd", aldus Sky-manager Dave Brailsford, baas van de rijkste WorldTour-formatie. "Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat de sport morgen niet meer bestaat. We moeten er wel voor zorgen dat het wielrennen zich blijft ontwikkelen, we moeten wielrennen nog aantrekkelijker maken zodat sponsors het gaan zien als een interessante optie om in te investeren. Dat doe je door de sport weer geloofwaardig te maken en verder te professionaliseren. Daarna komt het geld vanzelf wel. Maar dan moet wiel- rennen een aantrekkelijke propositie worden om te vermarkten, zodat we het kunnen verkopen aan de miljoenen fans."
Lees het complete achtergrondverhaal over verdienmodellen in de wielersport in de nieuwste Wieler Revue. In dit nummer ook een afscheidsinterview met Mart Smeets, bezoeken we Michael Woods van Cannondale, blikken we uitgebreid terug op de Nederlandse Giro d'Italia en kijken we vooruit naar het NK wielrennen!
? Bestel hier het nieuwe nummer van Wieler Revue in onze webshop!