In 2016 had de Belgische veldstrijdster Femke Van den Driessche de twijfelachtige primeur. Tijdens het WK veldrijden van dat jaar werd er een motortje in haar fiets ontdekt. Later werd er nog eens een 42-jarige amateur betrapt op mechanische doping. Dat was in oktober 2017. Echter, op hoog niveau werd er niemand meer betrapt.
In Frankrijk gaf men aan mechanische doping toch te gaan onderzoeken. De zaak is nu echter gesloten, meldt l'Équipe en ook de UCI heeft haar partnerschap met de Franse commissie voor Atoomenergie beëindigd. Wat moet de UCI met een Atoomagentschap? De Fransen hebben kleine thermische scanners ontwikkeld om motoren te detecteren. Het plan was aanvankelijk om deze scanners op alle fietsen te monteren. Dit werd in 2018 door UCI-president David Lappartient aangekondigd, maar de kosten hiervoor bleken te hoog. Daarom hield de UCI vasthouden aan het gebruik van tablets.
Cookson
Als onderdeel van het onderzoek hebben de Franse autoriteiten Istvan Varjas, een Hongaar die de uitvinder van de motortjes zou zijn, ondervraagd, maar ze hebben verschillende hoge functionarissen binnen de UCI niet gehoord. Wel werd fysioloog Pierre Sallet geraadpleegd. Sallet stelde in 2018 een rapport op waarin hij z'n zorgen met betrekking tot mechanische doping uitte. Hij uitte toen ook kritiek op de UCI. Het onderzoek werd begeleid door Jean-Christophe Péraud, de nummer twee van de Tour van 2014.
Brian Cookson, de voorganger van Lappartient, reageert op Twitter cynisch. Hij was als voorzitter een voorstander van extra testen op mechanische doping.
You’ll have to allow me a wry smile about this....... https://t.co/6O0kMiqWdu
— Brian Cookson OBE (@BrianCooksonOBE) June 27, 2020
Translation;
— Brian Cookson OBE (@BrianCooksonOBE) June 27, 2020
Technological doping: dismissal of examining magistrates in the case of electric motors
The examining magistrates concluded that the electric motor in the bicycle had been dismissed. The gendarmes found nothing.
- Cor Vos