doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Hoeveel watts per kilogram moet je wegtrappen om de mini Tour de France te winnen?

De Tour de l'Avenir, oftewel de mini-Tour de France, eindigde twee weken geleden in een thriller, waarbij Tobias Halland Johannessen aan het langste eind trok. De Noor gaf onlangs een kijkje in de cijfers die nodig zijn om de prestigieuze beloftewedstrijd te winnen.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6149495588140 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6149495588140 img{#fig-6149495588140 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6149495588140 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6149495588140 img{#fig-6149495588140 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6149495588140 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6149495588140 img{#fig-6149495588140 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6149495588140 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6149495588140 img{#fig-6149495588140 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Johannessen
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Proloog

De Tour de l'Avenir opende met een proloog, waarin een Noor met de zege aan de haal ging. Niet Tobias Halland Johannessen, maar zijn landgenoot Soren Waerenskjold. De latere eindwinnaar eindigde op een 41ste plek op 22 seconden van de eerste plek. Dat deed Johannessen met een zes minuten inspanning van 5,5 watts per kilogram.

Etappe 6

In de zesde etappe domineerde de Johannessen-broers de finale. Broer Anders drukte uiteindelijk zijn wiel als eerste over de streep na een venijnig oplopend laatste stuk. Daarvoor was een inspanning nodig van zo'n twee minuten aan gemiddeld 8 watts per kilogram. De Nederlander Mick van Dijke finishte die dag overigens als vierde.

Etappe 7

Dat we de belofterenners in de Tour de l'Avenir op korte termijn ook in de WorldTour vooraan zien rijden, bewijst Halland Johannessen in de zevende etappe. De rit gaat naar de Grand Colombier, de enige beklimming van de dag. Daardoor logisch dat de wattages hoger zijn dan na een rit met veel opeenvolgende bergen. Over 50 minuten trapt de Noor die uitkomt voor Uno-X Cyling Team zes watts per kilogram. Ter vergelijking: op de Col de Romme, waar Tadej Pogacar de Tour de France praktisch besliste, trapte de Sloveen (in slechte weersomstandigheden) ongeveer 6,2 watts per kilogram.

Etappe 8

De achtste rit was ook een zware bergetappe, waarbij Johannessen samen met Filippo Zana, Carlos Rodriguez en Gijs Leemreize streed om de dagzege. De vier gaven elkaar geen duimbreedte toe en op de slotklim ontstond soms zelfs een surplace. Het kwam uiteindelijk aan op een sprint bergop. Daarin was Johannessen verreweg de beste. De inspanning die nodig was om zijn drie metgezellen te verslaan? Een inspanning van een minuut aan 9,9 watts per kilogram.

Etappe 9

Waar een Pogacar zich onderscheidt door zijn snelle herstelvermogen, daar had Johannessen in de derde bergetappe duidelijk minder goede benen. Met een ongekende solo kroonde Ineos Grenadiers-renner Carlos Rodriguez zich bijna tot eindwinnaar, maar op de streep wist Johannessen de Spanjaard met slechts zeven seconden voor te blijven in het eindklassement. De wattages zakten flink, maar de 5,4 watts per kilogram over een uur bleken net genoeg om zijn landgenoot Tobias Foss op te volgen als eindwinnaar van de Tour de l'Avenir.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws