Giro en Vuelta wisselen van plek en 4 andere voorstellen om de UCI-kalender drastisch te hervormen

De toestand van vandaag in de Giro toont nog maar eens aan dat de UCI-kalender toe is aan radicale verandering. Onze redacteur heeft vijf voorstellen. 

parijs-roubaix

1) Giro en Vuelta wisselen van plek

De sneeuwsoap die we vandaag zien rond de Umbrailpas is meer regel dan uitzondering. In de Giro is het bijna jaarlijkse kost dat er een etappe met een hoge col erin moet worden aangepast (denk aan de Stelvio) omdat-ie nog niet open is. Zonde. In de Vuelta zul je dat in mei niet snel zien - het weer is er beter en de cols zijn over het algemeen ook wat lager.

Monumentale cols als de Stelvio en de Gavia verdienen het om vaker in grote rondes beklommen te worden dan nu het geval is. Later in het jaar is de weg altijd sneeuwvrij op de hoge cols in Italië en is de kans op slecht weer veel kleiner. 

2) Die Giro na de Tour vindt ook ietsje later plaats

Sorry beste Spanjaarden, maar de Giro is toch een meer prestigieuze ronde dan de Vuelta. Daarom moet het aantrekkelijk worden gemaakt om de dubbel te doen. Nu zit de derde grote ronde van het seizoen (nu de Vuelta, als het aan mij ligt de Giro) veel te dicht op de Tour.

In plaats van augustus, wordt september de maand van de derde grote ronde - de Giro dus. Dientengevolge schuift het WK ook wat op; de strijd om de regenboogtrui zal begin oktober verreden worden.

De Stelvio in de sneeuw, die kans is in september aanzienlijk kleiner. | Beeld: Cor Vos

3) Parijs-Roubaix verhuist naar het najaar - het najaar moet sowieso interessanter

Met dat latere WK wordt het echte najaar al wat interessanter, maar dat kan nog veel beter. In 2021 was er noodgedwongen een Parijs-Roubaix in het najaar, maar als die er niet is, dan is het eigenlijk best wel karig, met bijvoorbeeld alleen Lombardije als monument.

Dat kun je op twee manier oplossen: koersen in het najaar opwaarderen naar World Tour, of koersen uit het voorjaar verplaatsen naar het najaar. Roubaix in de herfst zou bijvoorbeeld een mooi blokje kunnen vormen met Kuurne-Brussel-Kuurne of de Omloop, die nu in hetzelfde weekend verreden worden. Lombardije zou een kooi blokje kunnen vormen met bijvoorbeeld de Strade Bianche.

Het is daarbij wel belangrijk dat er dus van die blokjes gevormd worden van koersen die door dezelfde types renners gereden worden. En ook aan de verplaatsingen moet gedacht worden. Niet op zondag in Italië, midweeks in België, en dan het weekend erop weer in Italië.

Hoe het ook zij: er moet meer op het hoogste niveau gekoerst worden in het najaar. Het weer laat dat de afgelopen jaren ook toe in onze contreien, terwijl begin maart en eind februari koersen nog weleens afgelast worden vanwege sneeuw.

Met de opkomst van het gravelen, kun je ook denken aan een een gravelblokje voor de wegrenners (en graveltoppers). Wie het EK en WK hebben gezien, weten allemaal hoe spectaculair het is!

4) Het WK-ploegentijdrit keert terug (maar niet tijdens het 'landen-WK')

Een prachtige discipline die een geheel weekend verdient (op zaterdag de vrouwen, op zondag de mannen). De ploegen meten zich met hun beste renners/renster en het beste materiaal. Een prestigestrijd! Deze wedstrijd kan mooi ergens in het najaar op de kalender, met World Tour-status dus!

5) De kalender voor de cross wordt drastisch hervormd

Hierboven lees je uitgebreid wat er volgens mij veranderd moet worden aan de crosskalender, maar het adagium is: less is more. De grote crossen zullen gereden worden in december en januari - het wereldbekerklassement (dat dan uit een cross of acht zal bestaan.

Het doel is om meer wegrenners naar het veld te krijgen. Of, meer toekomstgericht: jonge renners niet voor de weg te laten kiezen, maar altijd voor én de weg én de cross laten gaan. De andere crossen hoeven zeker niet te verdwijnen, maar er zal wel duidelijk een World Tour komen - de wereldbekers - en crossen van minder belang.

Noot: dit artikel verscheen al eerder in iets andere vorm op onze site, maar is weer actueel doordat de Giro-etappe van vandaag door sneeuw en kou niet over de Umbrailpas kon - de top van de Stelvio was al eerder uit het parkoers gehaald. 

Columns
  • Cor Vos