HomeAchtergrondChris Froome wil tijdritfietsen verbieden: 'Te gevaarlijk op de openbare weg, verbod...

Chris Froome wil tijdritfietsen verbieden: ‘Te gevaarlijk op de openbare weg, verbod zorgt bovendien voor level playing field’

De Brit wil rigoureuze stappen ondernemen. In het bijgaande filmpje krijg je overigens ook een mooie blik in de garage van Froome, met al z'n fietsen erin...

Sinds het ongeval van Egan Bernal op z'n tijdritfiets in Colombia – hij reed er tegen een stilstaande bus op en brak onder andere zijn nekwervel – houdt de extra aerodynamische fiets de gemoederen bezig. Nadat eerder Tom Pidcock al waarschuwde over trainen op het vehikel gaat Chris Froome nog een stapje verder.

De Brit wil dat er er een verbod komt op tijdritfietsen en tijdritten (weer) betwist gaan worden op normale wegfietsen. Dat zei hij in een filmpje op z'n eigen YouTube-kanaal.

“Ik houd van tijdrijden. Het heeft me mede m'n grootste successen gebracht. Maar nadat ik onlangs terugkwam van een training op m'n tijdritfiets, ook met het ongeluk van Bernal in het achterhoofd, kwam ik tot de conclusie dat het niet verantwoord is. We kunnen de tijdritten beter op onze normale fietsen gaan rijden.”

Froome benadrukt dat goed trainen op de tijdritfiets op de openbare weg nagenoeg onmogelijk is. “Wie kent er wegen waar je dat een uur kunt doen in die speciale houding ook, zonder andere weggebruikers, verkeersborden of verkeerslichten? Dat bestaat niet in de echte wereld.”

Veiligheid is niet de enige reden waarom hij de tijdritfiets in de ban wil doen. Het zou simpelweg ook eerlijker zijn. “Dan gaat het meer om de kwaliteiten van een renner, minder over aerodynamica en het werken in de windtunnel”, besluit Froome.

In de Dauphiné van 2019 kwam Froome zelf zeer zwaar ten val toen hij op z'n tijdritfiets het parkoers verkende voor de tijdrit van die middag. Hieronder hoor en zie je zijn hele betoog in het filmpje en krijg je dus ook nog een rondleiding door zijn fietsgarage.

Op de hoogte blijven van al het wielernieuws, de achtergronden en de randzaken van het peloton? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter!

Daarnaast zijn we natuurlijk ook in geprinte versie te vinden in de kiosk, met veel uitgebreidere verhalen om heerlijk op de bank te lezen in de loze uurtjes van de koers.

Beeld: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Dit zijn de 10 Nederlanders die in de Tour de France starten (en wat wij van ze verwachten)

Na een Giro vol Nederlands succes en met ook heel veel Nederlanders aan de...

Pogacar deelt heerlijke foto’s van kleine Pogi op heel grote racefiets

Tadej Pogacar staat aan de vooravond van z'n derde Tour de France. De indrukwekkende...

Tour | Let op: favorieten starten al vroeg aan tijdrit (hier lees je de tijden)

Vanmiddag is het dan zover: de mooiste dag van het jaar voor alle wielerfans,...

Tour | Laagvliegen! Alles wat je moet weten over etappe 1: Kopenhagen-Kopenhagen

Parkoers Bij de presentatie van het Tour de France-parkoers in Parijs sprak Kasper Asgreen glasheldere...

Meer zoals dit

Interview | Dylan van Baarle: ‘Ik ben totaal niet bezig met de kasseienrit, want ik ben hier om te helpen’

Heb je nog in de stress gezeten of je de Tourselectie wel zou halen? “Nee,...

Overzicht | Dit is de startlijst voor de Tour de France 2022

De ploegen voor de Tour de France druppelen langzaamaan binnen. Team Jumbo-Visma was de eerste ploeg die haar selectie wereldkundig maakte. Een overzicht.

Rel Intermarché en Hermans duurt voort: ‘Ploeg die zo omgaat met renners, daar wil ik geen deel van uitmaken’

Het zag er na en tijdens de Baloise Belgium Tour zo mooi uit voor...