De Grote Wieler Revue Shirtjes Ranking 2023! Alle World Tour-shirtjes gerangschikt van lelijk naar mooi 

De jaarlijkse textielkeuring door onze redacteur. Kun je je erin vinden of snapt hij er niks van?

Naast een enorm groot wielerkenner is onze redacteur ook een modegoeroe van heb ik jou daar. Viktor & Rolf mogen z'n boa's nog niet vastdraaien...

Daarom beoordeelt hij, nu de World Tour begint Down Under hieronder alle shirtjes uit de World Tour van 2023 en zet ze op volgorde - van de lelijkste naar de mooiste om de spanning erin te houden. We nemen de degradanten Israel-Premier Tech en Lotto-Dstny ook mee in onze rangschikking aangezien evengoed (bijna) alle WT-koersen rijden.

(In de link zie je wat hij er in 2022 van vond om te vergelijken, voor zover hij dat zelf niet doet.)

20) UAE Team Emirates

UAE Team Emirates rijdt al een paar jaar in hetzelfde shirt rond. Dat is prima als het een heel mooi shirt is, maar niet als het een mwoahmwoah-shirt is. En precies dat is het shirt van UAE. Zo attractief als Tadej Pogacar koerst, zo nietszeggend is het shirtje. Ze lijken het zelf ook wel een beetje door te hebben met onderstaande afbeelding; inderdaad, de schaar erin!

UAE krijgt bovendien nog heel veel strafpunten voor de idiote manier waarop ze met kampioenstruien omspringen. Door die malle fratsen eindigt het team deze editie op een laatste plaats in deze zeer belangrijke ranking.

Cijfer: 2,6

Beeld: UAE Team Emirates

19) AG2R Citroën

Same old shit, zou je kunnen schrijven die oerlelijke bruine broek indachtig - sterker nog, ik schrijf het. En ik ben geen fan van die broek (dat leg ik hier uitgebreid uit). Van het shirt evenmin, maar ik moet toch toegeven dat het enigszins begint te wennen en daarom zijn ze dit jaar eens niet laatste..(nog even voor de duidelijkheid: aan het tenue is dus helemaal niks veranderd dit seizoen)

Cijfer: 3,2

Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2023

18) Soudal QuickStep

Lefere vond een nieuwe sponsor die de ploeg de nodige slagkracht moet geven om de klassementsambities rond Remco Evenepoel gestalte te geven. Probleem: die sponsor heeft een rood logo. Ging prima bij Lotto. Niet bij het tradiotionele blauw van QuickStep.

Ze hebben geen keuzes durven maken bij Soudal QuickStep. Het blauw is gebleven en ze hebben gewoon het rood van Soudal erin gefietst door er hee lomp een rode balk op te plakken. Een compromisshirt. Compromissen zijn in de politiek misschien nodig. Maar bij wielershirtjes niet. Lefevere had beter het hele ontwerp om kunnen gooien.

Cijfer: 3,9

Beeld: Soudal QuickStep

17) Jayco-AlUla

De ploeg van Dylan Groenwegen wordt voortaan gesponsord door een regio in Saoedi-Arabië in plaats van BikeExchange. Deze wissel (pun intended) naar sponsoring van een fout land neem ik niet mee in deze shirtjesranking, maar desalniettemin blijf ik het een lelijk shirt vinden. Alsof je naar een pakje Smint op wielen zit te kijken. Wel iets minder lelijk dan vorig jaar, dus ze krijgen er een vol punt bij. Gefeliciteerd jongens!

Cijfer: 4,2

Beeld: Jayco AlUla

16) Lotto-Dstny

Tsja, Soudal vertrok dus bij Lotto, terwijl dat qua kleur zo mooi matchte. Ze kregen er Dstny voor terug, een bedrijf dat zonder klinkers toch communicatieoplossingen aanbiedt voor bedrijven (oké, voor de cloud, maar toch).

Dstny heeft dus geen klinkers, maar wél een heel lelijke huiskleur. Een soort nucleair mintgroen, als ik het een naam moet geven. Nou, verwerk dat maar 's in je shirtje. De ontwerper heeft niet voor een compromis gekozen en gewoon radicaal een keuze gemaakt. Boven voor Lotto, onder voor Dstny. Dat siert hem/haar en daarom een hoger cijfer dan Soudal QuickStep, maar het is toch niet echt wat hè..

Cijfer 4,6

Beeld: Lotto-Dstny

15) Arkea-Samsic

Arkea-Samsic is dit jaar het belangrijkste slachtoffer van mijn hekel aan rode wielerkleding. Dit is namelijk een prima klassiek shirt met keurige zwarte borek eronder. Er is maar één minpunt: het is helemaal rood. Bah.

Cijfer: 5,2

Beeld: Arkea-Samsic

14) BORA-hansgrohe

De Duitse ploeg borduurt voort op het tenue van vorig jaar en dat is wat mij betreft niet per se een pré, om het voorzichtig te zeggen. Groen en rood moet je niet combineren, tenzij het je kerstboom is. Zeker niet als je Piet Mondriaan z'n kleinzoon ook nog eens de ontwerper maakt.

Cijfer: 5,3

Beeld: BORA-hansgrohe

13) DSM

DSM rijdt voor het derde achtereenvolgende jaar in hetzelfde shirt (ze weten hun shirt langer te behouden dan hun renners), dat op zich prima te pruimen is. Mooi, strak ontwerp. Geen gedoetjes. Maar ja, al voor het derde jaar op rij... Laatste waarschuwing voor DSM; in 2024 weer hetzelfde ontwerp en een laatste plaats in deze zeer belangrijke ranking zal jullie ten deel vallen!

Cijfer: 6,5

Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2023

12) Cofidis

Cofidis is het grootste slachtoffer van mijn irrationele haat jegens rood. De Franse ploeg heeft het wat oubollige tenue van eerder namelijk weten te transformeren tot een eigenlijk wel heel fraai, eigentijds shirt. Maar ja, het blijft wel rood en ik kan m'n principes niet zomaar aan de kant zetten. Hoe goed die baard van Simon Geschke ook matcht met het tenue.

Cijfer: 6,6

Beeld: Cofidis

11) Alpecin-Deceuninck

Alpecin-Deceuninck wisselde halverwege het vorige seizoen van titelsponsor (Alpecin-Deceuninck in plaats van Alpecin-Fenix) en presenteerde toen al het shirt waarin het ook dit seizoen te zien zal zijn. En dat is een prima shirt.

Het blauw wordt heel fraai wat donkerder richting de zwarte broek en het rode logo van Alpecin knalt er op een positieve manier uit. Een klassiek tenue (dat het natuurlijk niet haalt bij dat schitterende Tourshirt van 2021 dat een hommage was aan Raymond Poulidor; waarom niet altijd daarin rijden?)

Cijfer: 6,9

Photo: Vincent Kalut/PN/Cor Vos © 2023

10) Jumbo-Visma

Jumbo-Visma verandert weinig aan het an sich prima ontwerp. Ze voegen als eerbetoon aan het tienjarig bestaan van de organisatie in deze vorm een blauwe (Team Blanco) en groene (Team Belkin) streep toe. Dat is lelijk en kost ze wat punten.

Wat ook niet echt ten goede komt aan het shirt is dat inmiddels zo ongeveer elk Nederlands bedrijf met een jaaromzet van boven de 500 euro partner is van Jumbo-Visma. Prima voor de ploeg, wat minder voor het steeds drukker wordende shirt. Het houdt ze onder de 7.

Cijfer: 6,9*

*Omdat Jumbo-Visma een Nederlandse ploeg is en chauvinisme me niet vreemd is, plaats ik ze met hetzelfde cijfer als Alpecin-Deceuninck toch boven hen, zodat ze in de top 10 staan.

Beeld: Jumbo-Visma
De streep die de ode aan Team Blanco en Belkin vertegenwoordigt. | Beeld: Jumbo-Visma

9) Astana

Waar ik een hekel heb aan rood op modegebied, vind ik lichtblauw juist een mooie kleur. Tel daar de outfadende ruitjes op het shirt van Astana bij op en je krijgt een heel degelijk wielershirt. Het schitterende logo van Willier erbij op zorgt nog voor drie tiende extra.

Cijfer: 7,3

Beeld: Astana

8) Groupama-FDJ

Jawel, Groupama-FDJ heeft geluisterd! Vorig jaar schreef ik dat ze al sinds mensenheugenis in hetzelfde saaie shirtje rijden en gaf ik ze een 4,3. Grote paniek natuurlijk op de burelen van de ploeg van Madiot. Het hele jaar zijn ze bezig geweest om met iets nieuws te komen en dat is gelukt.

Ook nog een geslaagde poging wat mij betreft. Navyblauw met azuurblauw, horinzontaal gestreept. De ene titelsponsor in de navybalk, de andere in de azuurbalk. Om het in goed Frans te zeggen: chapeau! Meer dan drie volle punten erbij (laat dit een aansporing zijn voor andere ploegen *man in regenjas kucht DSMUAE*).

Cijfer: 7,6

Beeld: Groupama-FDJ

7) INEOS Victorious... ehh Grenadiers

Laat ik met het positieve nieuws beginnen: hoewel het shirt voornamelijk rood is, vind ik het een heel mooi shirt (daaaag eerdere principes..). Ik hou wel van wat malle ontwerpfratsen en andere gekkigheid op een shirt. INEOS doet dat op de mouwpartij - mouwpartij leek me wel een woord waardoor jij als lezer denkt: 'goh, die knaap heeft er echt verstand van'..

Probleempje: het is allemaal nogal gejat van Bahrain Victorious. Maar ja, beter goed gejat dan slecht elk jaar hetzelfde shirtje *man in regenjas kucht DSMUAE*.

Cijfer: 7,7

6) Bahrain Victorious

Tsja, dan kan ik natuurlijk niet Bahrain Victorious een lager cijfer geven dan INEOS. Dat zou zoiets zijn als bij de Top 2000 stemmen op de verschrikkelijke versie van Disturbed van The Sound of Silence en Simon & Garfunkels origineel links laten liggen.

De vergelijking gaat niet helemaal op, want eigenlijk vind ik het shirtje van INEOS mooier, maar vanwege het jatwerk krijgen ze punten in mindering.

Cijfer: 8,0

5) Trek-Segafredo

Weer over naar een rustiger ontwerp (voordat mijn voorliefde voor bonte en gewaagde ontwerpen weer verder gaat..). Trek-Segafredo presenteert al jaren een stijlvol, klassiek tenue. Ditmaal met een wat meer gewaagde achterkant. Die van de mannen is rood, dus vind ik wat minder. Maar het vrouwentenue: schitterend!

Cijfer: 8,1

Beeld: Trek-Segafredo
De achterkant van het shirt, die bij de mannen dus hetzelfde patroon kent, maar dan in roodtinten. | Beeld: Trek-Segafredo

4) Intermarché-Circus-Wanty

Van het lelijke eendje naar een plek in de top van in deze shirtjesranking. Dat is het verhaal van Intermarché-Circus-Wanty. Qua kleurenstelling en het enorme aantal sponsoren is er niet veel veranderd de afgelopen jaren, maar toch is het de ploeg gelukt er een gelikt shirt van te maken.

Dat is ze gelukt door de designer Stijn Dossche in te schakelen (zie zijn Instagram voor wat hij allemaal doet). Hij maakte met alle beperkingen (de vele sponsoren) een waar kunstwerk van het shirt. De criticaster zal zeggen: hij heeft wat met fluorgeel en blauw op een shirt gekliederd. De criticaster heeft ongelijk. Ieder detail klopt, elke sponsor staat op de juiste plek.

Kijk er eens goed naar en oordeel niet te snel. Na een tijdje ga je het zien (als je het niet meteen ziet). En anders ga je maar weer lekker naar dat saaie DSM-shirtje kijken.. ;)

Cijfer: 8,6

Beeld: Stycle Design

3) EF-Education-EasyPost

Waar Intermarché dus nu uitpakt met een bont ontwerp, houdt EF Education-EasyPost het relatief bescheiden dit seizoen. Het roze blijft, maar ditmaal geen malle kleurschakeringen en dergelijke. Dat is jammer, maar het mooi vormgegeveb EF-logo komt er nu wel mooier uit. En er is toch nog een beetje speelsheid met de verschillende tinten roze. Weinig tot niets aan te merken op dit shirt!

Cijfer: 9,0

Beeld: EF Education-EasyPost

2) Israel-Premier Tech

Stijn Dossche strikes again! Want ook Israel-Premier Tech huurde hem in en het resultaat liegt er niet om met dit gewaagde design. Veel mensen zullen waarschijnlijk denken: wat is dit voor LSD-trip met mouwtjes eraan?! 

Neenee! Dit is het nieuwe wielershirtjes ontwerpen, om Maarten Ducrot te parafraseren. Veel kleuren, maar toch stijlvol. Geen schreeuwende shirts, zoals je in de jaren '90 veel zag. Maar ook niet het saaie gedoe dat je daarna veel zag. Subtiel gewaagd, zou ik de stijl willen dopen - en als een wielermode-autoriteit als ik het zeg, dan heet het gewoon zo!

Cijfer: 9,4

Beeld: Israel-Premier Tech

1) Movistar

En dan zet ik opeens een vrij simpel ontwerp op nummer 1. Zo ben ik dan ook wel weer. Maar toen ik het shirtje van Movistar voor 2023 zag, was ik meteen verkocht. Die blauwpaarse kleur greep me bij de direct bij de strot om me niet meer lost te laten, om het enigszins dramatisch te stellen. De regenboogbandjes van Alejandro Valverde maken het helemaal fantastisch (die gaan we gewoon weer zien in de Waalse Pijl..)

Cijfer: 9,6

Beeld: Movistar Team

Op de hoogte blijven van al het wielernieuws, de achtergronden en de randzaken van het peloton? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter!

Daarnaast zijn we natuurlijk ook in geprinte versie te vinden in de kiosk, met veel uitgebreidere verhalen om heerlijk op de bank te lezen in de loze uurtjes van de koers.

Pelotonpraat
  • Beeld: BORA/Cofidis/Israel-Premier Tech