Lange Van Aert mocht door regelverandering UCI sleutelen aan tijdritpositie: 'Het voelt zeer goed aan!'

Wout van Aert zit heel anders op z'n tijdritfiets dit jaar. Hij test het vandaag in de Ronde van Zwitserland en legt uit wat er zo anders is.

Criterium du Dauphine 2022 - 4

Na twee hoogtestages, waarvan eentje een 'sneeuwballenstage' werd, gaat Wout van Aert vandaag weer koersen. In de Ronde van Zwitserland mag hij meteen op zijn geliefde tijdritfiets kruipen voor een ritje van 12,7 kilometer door Einsiedeln en omgeving.

Positie afhankelijk van lichaamsbouw

Van Aert kruipt dit seizoen anders op zijn tijdritfiets dan vorig jaar, want de UCI voerde een belangrijke regelwijziging door. Dat wil zeggen: een verandering van centimeters, maar dat kan in tijden waarin 'aero' zo belangrijk is het verschil tussen winst en verlies zijn.

De UCI maakt de toegestane positie afhankelijk van de lichaamsbouw, waardoor de langste renners (boven 1 meter 90) hun stuur vier centimeter schuiner zetten dan de kleinste renners. Ook mag de lengte tussen punt zadel en stuurtje 5 centimeter langer zijn.

Beeld: UCI

Voordeel voor Van Aert

Van Aert is langer dan 1 meter 90 en valt dus in de laatste categorie. Na wat tests is hij zeer tevreden over de nieuwe positie. "Meteen na Parijs-Roubaix hebben we met de ploeg werk gemaakt van mogelijke verbeteringen. Ondertussen heb ik een hele periode op de nieuwe positie kunnen trainen. Wel, het voelt zeer goed aan", zegt hij tegen Sporza.

De Belg, die in het verleden al kampioen van zijn land was en op het WK van 2021 nipt werd geklopt door Filippo Ganna, legt uit wat het voordeel van de regelverandering voor hem is. "Nu kunnen mijn armen nog iets hoger. Zo kan ik mezelf kleiner maken en mijn hoofd beter wegstoppen."

Van Aert sloeg vorig jaar het WK tijdrijden over om zich volledig op de wegwedstrijd te focussen, maar in Glasgow gaat hij wel allebei de disciplines rijden. Hij verkende beide parkoersen al.

Achtergrond
  • Photo: Vincent Kalut/PN/Cor Vos © 2022