Voorbeschouwing: Hammer Series

Morgen begint het wielrennen aan een nieuw hoofdstuk. Tenminste, als het aan de Hammer Series ligt. Wieler Revue blikt v...

Voorbeschouwing: Hammer Series

Een nieuw concept in de wielersport verzinnen wordt steeds lastiger. Maar toch is Velon erin geslaagd om een gloednieuw concept uit de grond te stampen. De komende drie dagen kunnen wielerliefhebbers van over de hele wereld getuige zijn van de zoektocht naar de beste wielerploeg ter wereld. It's Hammertime. 

Het concept

Etappekoersen variëren natuurlijk altijd. In lengte en in moeilijkheidsgraad. Is er een tijdrit? Of is er misschien een ploegentijdrit? Maar uiteindelijk is er altijd één winnaar. Ja, en er is wel zoiets als een ploegenklassement, maar dat is nog nooit belangrijker geweest dan het algemeen klassement. Waar de geletruidrager in de Tour de France zich de geschiedenisboeken in rijdt is er voor de winnende ploeg meestal slechts een ferme handdruk weggelegd. Niet minder welgemeend, maar toch.

Bij de Hammer Series draait echter alles om het ploegbelang. Een voor allen, allen voor een! Het beroemde credo van Alexandre Dumas is nooit ver weg, maar bij de Hammer Series staat ze centraal.

Hoe het precies in z'n werk gaat? Het concept laat zich het beste uitleggen in een video.

Klimmen, sprinten en op de laatste dag gaan we achtervolgen. De ploeg die zijn vierde renner als eerste over de streep weet te krijgen wint de driedaagse en wordt dus uitgeroepen tot beste ploeg.

Ook interessant is het feit dat de ploegen per dag maar vijf renners mogen inzetten, maar dat ze wel uit zeven renners mogen kiezen. Het maakt dat de Hammer Series een dynamisch gebeuren is. Sprinters hoeven niet alle heuvels te overleven, maar kunnen een dag later doen waar ze goed in zijn. En misschien wordt de beste man voor de ploegentijdrit wel koest gehouden voor enkel en alleen de laatste dag? Het is allemaal mogelijk.

Vanwege het enigszins chaotische concept hangt het succes mede af van hoe de koers te volgen is. En daar doen ze bij Velon (de drijvende kracht achter deze nieuwe wedstrijd) wel veel aan. De koers is wereldwijd te volgen via Social Media. Ook de Velon App moet een extra stukje beleving brengen, om het in marketingtermen te zeggen. Voor iedere wielerliefhebber met een internetverbinding moet het kortom geen probleem zijn om dit te volgen.

Het parkoers

Nu we het concept van de Hammer Series kennen is het tijd om het parkoers eens nader te bestuderen.

Rit 1: Hammer Climb (Vaals) - 77 kilometer

Een korte rit, maar dat betekent niet dat deze niet zwaar is. In elke ronde zijn er immers punten te verdienen aan de meet. En waar is die finishlijn dan getrokken? Bovenop de Vaalserberg, het hoogste punt van Nederland 

Rit 2: Hammer Sprint (Sportzone Limburg) - 99,2 kilometer

Even buiten Sittard ligt het Tom Dumoulin Bike Center, een baan waar wielrenners zonder verkeershinder kunnen rijden op een speciaal aangelegd parkoers. Deze op 1 juni geopende wieleromgeving wordt direct al getest door het internationale peloton. Maar liefst acht keer kunnen de ploegen punten pakken op het circuit.

Helemaal vlak is het niet, maar de kans dat pure klimmers hier veel punten gaan pakken wordt toch klein geacht.

Rit 3: Hammer Chase (Sportzone Limburg) - 44,7 kilometer

De eerste wedstrijd in de Hammer Series wordt pas op de laatste dag beslist. De ploeg met de meeste punten start als eerste, gevolgd door alle andere ploegen. Het is dus een ploegenachtervolging zoals bij het baanwielrennen, maar dan met zestien ploegen tegelijkertijd over een afstand van bijna 45 kilometer. Doe het maar even. Een goede indeling en de vorm van de dag zullen allesbepalend zijn. 

Favorieten

Alles draait in de Hammer Series om de juiste balans. Mannen die goed zijn in de ploegentijdrit kun je best gebruiken, maar je wil eigenlijk toch ook wel een sprinter meenemen. Of probeer je juist alle winst te pakken in de heuvels van Zuid-Limburg? Verschillende tactieken kunnen voor succes zorgen, wat de Hammer Series bij voorbaat al tot een interessant experiment maakt. Of het een succes wordt weet niemand, maar het valt te prijzen dat er eens wordt geëxperimenteerd.

De te kloppen ploeg lijkt in eerste instantie Quick-Step Floors. De ploeg van Patrick Lefevere stuurt de ongehoord rappe Fernando Gaviria naar de sprintrit. En als we het baanverleden van de Colombiaan in ogenschouw nemen is het best voor te stellen dat de winnaar van de Maglia Ciclamino tijdens de Giro meerdere sprints voor zijn rekening gaat nemen. Daarnaast kun je een Philippe Gilbert en Gianluca Brambilla best gebruiken voor de heuvelachtige eerste rit. Daarnaast heeft de ploeg een serieuze reputatie in de ploegentijdrit.

Maar voor u uw geld al direct op de Belgische formatie zet vragen we uw aandacht voor Orica - Scott. De Aussies brengen een ploeg op de been die niet zou misstaan bij een wereldkampioenschap op de ploegentijdrit. Hepburgn, Durbridge, Edmondson, Hayman, Kluge; die mannen kunnen gigantisch hard trappen. En voor de sprints hebben zij met Ewan ook een beste ijzer in het vuur.

En tot slot mogen we BMC, LottoNL - Jumbo en Team Sky ook zeker niet onbenoemd laten. Alle ploegen kunnen rekenen op een paar sterke tijdrijders, en hebben ook kansen om heel wat punten te pakken in de overige twee ritten. Of kan Tom Dumoulin wederom goud waard zijn voor Team Sunweb?

Maar wie er daadwerkelijk wint? Het is lastig te zeggen. Alles is afhankelijk van hoe de eerste twee ritten gaan verlopen. Welke ploeg ziet zijn tactiek falen, en wie wordt er juist beloond voor hun durf? Alleen al om die onzekerheid vooraf kan de moeite waard worden.

Foto's: Hammer Series, Cor Vos