AGU is sinds anderhalf jaar Jumbo-Visma haar officiële leverancier van wielerkleding, fietsbrillen en vrijetijdskleding. Dit geldt voor zowel de profploeg als het opleidingsteam. "Ons sponsormodel met hoofdsponsors voor onbepaalde tijd is uniek. Dat AGU zich als kleding- en brillenpartner aansluit bij dat model en dat we voor onbepaalde tijd samen de toekomst ingaan, bevestigt het vertrouwen dat we in elkaar hebben", zegt Richard Plugge, directeur van Team Jumbo-Visma.
Sinds de twee partijen samenwerken, zijn ze bezig aan twee belangrijke projecten: het ontwikkelen van het snelste springbak en het snelste tijdritpak. Vorig jaar won de ploeg met Mike Teunissen de openingsetappe in de Tour en een paar dagen later ook de ploegentijdrit. Een jaar later presenteert men een tijdritpak dat nog sneller is. Dergelijke pakken worden voor de tijdrijders van het team helemaal op maat gemaakt. Een intensief proces, vertelt Bert Blocken, hoogleraar van de Technische Universiteit Eindhoven.
Plugge legt uit dat tijdwinst enorm belangrijk is. "Voor renners als Tom Dumoulin telt iedere milliseconde. Tijdwinst is enorm belangrijk en is te vinden in de kleinste details", vertelt hij. Dit jaar is er in de Tour de France één tijdrit; naar Planche des Belles Filles. Tom Dumoulin vertelde gisteren dat hij 'heel erg uitkijkt' naar die tijdrit.
- Cor Vos