Analyse | Dit zijn de 5 meest opvallende zaken aan het parkoers van de Tour de France 2021

Zoals altijd valt er veel te zeggen over het parkoers van La Grande Boucle. We zetten de wat ons betreft 5 meest opvallende zaken op een rijtje.

tadej pogacar

1) Eindelijk een (echte) tijdrit voor de bergen

De Tour-organisatie geeft toe aan wat vele wielerkenners al tijden willen: een echte tijdrit (en dus geen proloog met kleine tijdverschillen) voor de renners de bergen intrekken. Op dag 5, twee dagen voor de eerste bergrit, staan er 31 kilometer tegen de klok op het programma. De gedachte is dat de rasklimmers na die tijdrit op zo'n achterstand staan dat ze eerder voor een 'grote' aanval kiezen - en niet alleen in de slotkilometers van de slotklim.

2) Mathieu van der Poel in het geel?

Als we een Belgische site zouden zijn, had hierboven ongetwijfeld de naam van Wout van Aert gestaan - en als we een Franse site waren geweest die van Julian Alaphilippe. Want het lijkt wel haast zeker dat één van die drie het geel mag aantrekken in de eerste week. De passage door Bretagne is op het lijf geschreven van deze drie.

De Grote Drie in de Ronde van Vlaanderen

3) Korte ritten, maar ook de langste sinds 2017

Als je alle etappes bekijkt, valt het op dat er maar twee etappes langer zijn dan 200 kilometer. Eentje daarvan is dan wel meteen 247 kilometer lang (klassiekerlengte) en is daarmee de in kilometers langste rit sinds 2017. De kortste rit (op de rondjes in Parijs na natuurlijk..) is die van Pau naar Luz-Ardiden in de laatste week, waarmee de Tourorganisatie de al langer ingezette trend van korte bergritten voortzet.

4) Organisatie kiest nadrukkelijk voor aankomsten in het dal

Tuurlijk, er zijn drie aankomsten bergop (Tignes, Col du Portet en Luz Ardiden), maar het valt toch ook op dat de aankomst vaak in het dal ligt, bijvoorbeeld in de etappe met twee keer de Ventoux - al zou dat ook komen door werkzaamheden op de top. Christian Prudhomme zei daar al het volgende over: "We willen liever niet dat renners pas de laatste 800 meter aanvallen, daarom hebben we voor aankomsten na een afdaling gekozen." Slecht nieuws voor Ilnoer Zakarin...

Zakarin aan het dalen op een tijdritfiets; a disaster waiting to happen...

5) Alleen maar Alpen en Pyreneeën

Waar de vorige editie zo ongeveer iedere Franse streek met bergen werd aangedaan, kiest de de organisatie nu voor een redelijk klassieke benadering en laat het de Centraal Massieven van deze wereld zo goed als links liggen. Ook de Vogezen kunnen niet rekenen op een passage.

Columns
  • Cor Vos