HomeZelf in het zadelPoetsen als een pro! Zo is je fiets binnen 5 minuten weer...

Poetsen als een pro! Zo is je fiets binnen 5 minuten weer blinkend schoon

Wie een hekel heeft aan het poetsen van zijn of haar fiets opgelet. Onze redacteur is er ook geen liefhebber van, maar hij heeft een nog grotere hekel aan een smerige fiets. Daarom heeft hij een manier bedacht waarmee hij z'n fiets binnen enkele minuten weer blinkend schoon heeft.

Het weer zit de komende tijd helaas nog niet helemaal mee en ook dit weekend is het weer poetsen geblazen. Niet mijn favoriete klusje, maar omdat ik een nog grotere hekel heb aan een smerige fiets en omdat de onderdelen op je fiets significant langer meegaan wanneer je hem goed schoonhoudt, maak ik hem elke keer wanneer hij vies is meteen schoon.

Benodigdheden

Wat ik doe is helemaal niet hightech of heel spannend, het gaat gewoon om slim en efficiënt werken. Je hebt het volgende nodig: een emmer, een spons of microvezeldoek, een oude afwasborstel, een kettinghouder (ik leg zo uit waarom), ontvetter en schoonmaakmiddel. Tot slot heb je een tuinslang of een gieter nodig.

Over het schoonmaakmiddel en ontvetter valt overigens nog wel wat te vertellen. Je kunt gewoon afwasmiddel gebruiken, maar omdat ik mijn fiets altijd buiten schoonmaak, gebruik ik de spullen van Airolube. Airolube is een Nederlands merk en hun producten zijn op plantaardige basis en biologisch afbreekbaar. Naast dat het goed werkt, spoel je dus ook geen chemicaliën en andere rommel het riool in. Iets waar je misschien niet bij stilstaat, maar wel zo goed voor het milieu natuurlijk.

Het schoonmaken

Allereerst haal je de wielen uit je fiets en monteer je de kettinghouder, zodat de ketting op spanning blijft staan. Dat maakt het schoonmaken straks een stuk makkelijker. Vervolgens spuit je de ketting, cassette, voorbladen en derailleurwieltjes lichtjes in met ontvetter. Heb je schijfremmen? Laat de remschijven zoveel mogelijk met rust! Zolang ze bij remmen geen lawaai maken is er absoluut geen reden om ze schoon te maken.

Ga nu met de afwasborstel over de cassette heen. Die handeling mag je best een paar keer herhalen. Gewoon goed hard schrobben. Maak vervolgens een sopje met het schoonmaakmiddel en poets de wielen en cassette schoon. Vergeet ook de spaken en de naven niet.

Vervolgens is je fiets aan de beurt. Hierbij geldt: de meest schone dingen als eerst. Waarschijnlijk zijn dat je stuur en zadel. Het stuur en de shifters worden nog wel eens vergeten, maar onthou dat je met warm weer de hele rit met zweethanden aan je stuur zit. Sopje erover dus.

Maak vervolgens het frame en vork schoon. Gebruik bij alles ruim veel van het sopje. Liever wat teveel dan te weinig. Vergeet ook de binnenkant van je voor- en achtervork, de remmen en het deel achter de crank niet. Tot slot zijn je ketting, voorbladen en de derailleurs aan de beurt. Vergeet ook bij je voorderailleur de binnenkant niet schoon te poetsen en schakel naar het andere blad, zodat je beide bladen schoon kunt maken.

Afspoelen en in elkaar zetten

Nu alles schoon is, is het tijd om je fiets af te spoelen. Heb je geen tuinslang? Vul dan een gieter met water. Je zult zien: dat werkt perfect. Vervolgens is het tijd om de wielen weer te monteren en je fiets op een warme en droge plek weg te zetten zodat hij goed kan drogen. Even afdrogen met een doek kan natuurlijk ook geen kwaad.

Wanneer de ketting echt goed droog is, kun je die weer smeren. Daarvoor geldt: overdaad schaadt. Bij droog weer kun je het beste wax gebruiken, terwijl in de winter of herfst olie vaak wat beter werkt. Probeer olie uit een spuitbus te vermijden. Je spuit meer naast de ketting dan in de ketting (smering is alleen tussen de schakels nodig) en de kans is groot dat de nevel op je remschijven belandt.

Dit geldt ook voor het in de wax zetten van je frame. Je fiets gaat er van glimmen en je beschermt de lak, maar denk bij het aanbrengen aan je remschijven. Een laagje wax op de schijven is uiteraard niet bevordelijk voor de remprestaties. Wielen er even uithalen dus.

Deze kettinghouders zijn er ook voor fietsen met schijfremmen.

Bonustip

Tot slot nog een kleine bonustip. Wanneer je velgremmen hebt, kan het zijn dat ze na een tijdje minder goed remmen of wat lawaai gaan maken. Haal de wielen eruit, bedek de remblokken met een oude doek, spuit wat WD40 of Brunox turbospray op de veer en veeg het overtollige weg. Dit geldt natuurlijk alleen voor velgremmen. Bij schijfremmen: hou WD40 zo ver mogelijk uit de buurt!

Dit kun je ook doen aan de onderkant van je frame, waar de schakelkabels langs lopen. Zet de fiets over de kop en laat het even intrekken. Dit komt het schakelen en remmen alleen maar ten goede.

Beeld: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Tour | Dit is de achterstand van de belangrijkste klassementsrenners op Pogacar na het kasseienslagveld

Poeh, dat werd een enorm slagveld in de kasseienrit van Lille naar Arenberg. Tadej...

Tour | Taco van der Hoorn na tweede plek in kasseienrit: ‘Het was net iets te vroeg, dat wist ik ook wel’

Na een memorabele etappezege in de Giro van vorig jaar leek Taco van der...

Wout van Aert baalt maar blijft leider: “Had mentaal al afscheid genomen van de gele trui”

Wout van Aert beleefde een dag na zijn triomf bijna de complete horror. Na...

Mathieu van der Poel ‘niet vooruit te branden’: ‘Geen idee waarom, maar ik was nog slechter dan gisteren’

Heel even liet Van der Poel zich zien op kop van het peloton, maar...

Meer zoals dit

Zelf in het zadel | De dag dat ik bijna stierf aan een hongerkloppenkramp des doods op het slechtste asfalt ooit in de Vogezen

In 'zelf in het zadel' schrijven onze redacteuren over hun eigen ervaringen op de racefiets. Deze keer over een dag in de Vogezen die uitliep op een ramp...

7 Tips waarmee het fietsen in de bergen nét even wat minder zwaar wordt

In de bergen fietsen is fantastisch, maar kan natuurlijk ook loodzwaar zijn. Onderstaande 7 tips maken het misschien net even wat minder zwaar. Doe er je voordeel mee!

Column | De Bezweterugstroopwafel, een genot dat de niet-fietser nooit zal ervaren

Onze redacteur over een stroopwafelervaring die alleen is weggelegd voor wielrenners. Herkenbaar verhaal?