"Het parkoers zoals het nu is uitgetekend is met niets te vergelijken", vertelt de tweevoudig-wereldkampioen tegen Sporza. "Ik heb zoiets nog nooit gezien. Het lijkt alsof je in een computerspel aan het rondfietsen bent. Het is kunstmatig aangelegd en er zijn gigantisch veel investeringen gedaan om dit tot een crossparkoers te ontplooien. Ik laat mij vertellen dat het om vijf miljoen dollar gaat. Zo hebben ze over het hele parkoers grasmatten gelegd om de rotsachtige ondergrond te proberen vermijden."
Vooral de lange afdaling en de lange klim vallen Nys op. "Zoals het parkoers er nu bij ligt met de droge omstandigheden zal er niks gereden worden en zullen de beteren overblijven op de laatste klim. Dat gevoel leeft nu bij mij. Er zullen richting het WK nog wat kleine wijzigingen gebeuren om het iets zwaarder te maken. En ze zullen natuurlijk ook lessen trekken uit de cross van deze week."
"Wat er nog het dichtst bij aanleunt, is Tabor", gaat Nys verder. "Maar dan nog ligt het er heel ver vandaan. Het is heel snel. Het is voor mannen met macht om te proberen het verschil te maken, maar dat zal niet evident zijn. Ik denk dat er altijd een spurt met een selecte groep zal zijn. Een solo zie ik niet snel gebeuren."
De grote vraag in de cross is natuurlijk: is het een Wout van Aert of een Mathieu van der Poel-parkoers? Nys: "Zoals het er nu bij ligt, is dat puur een Wout van Aert-parkoers. Op de macht, op vermogen, met een lange klim. Ook iemand als Tom Pidcock zie ik hier goed tot zijn recht komen. Het is niet kort keren en draaien, het is totaal niet explosief. Het gaat om de lange inspanning die je 40 tot 50 seconden moet kunnen doortrekken. Mathieu kan natuurlijk overal uithalen, maar ik denk dat hij liever heeft dat het wat technischer is, dat er acrobatentoeren bij te pas komen."
- Cor Vos