HomeAchtergrondSven Nys wil een cross in Chicago en heeft daar drie belangrijke...

Sven Nys wil een cross in Chicago en heeft daar drie belangrijke redenen voor

Sven Nys denkt groot. Hij ziet een veldrit in Chicago wel zitten. En eerlijk is eerlijk: hij heeft er goed over nagedacht!

De oversteek over de Atlantische Oceaan van de Europese crossers aan het begin van hun seizoen is al jaren een discussiepunt. Dit jaar deden ze het zelfs voor één wereldbekercross. Als het aan Sven Nys ligt, komt daar een tweede bij.

Meer vragen dan voorbije jaren

Als vader en als ploegbaas zul je hem niet horen klagen: Sven Nys zag immers zijn zoon Thibau gisteren winnen in Waterloo en Pim Ronhaar van zijn team Baloise-Trek Lions werd derde in Waterloo, op het terrein van hun fiets- en naamsponsor Trek.

Maar als crossliefhebber ziet hij ook wel in dat het een beetje gek is: met z’n allen een peperdure (en bovendien in deze tijden wellicht wat onethische) reis naar Amerika voor één crossje. Tuurlijk, voor de mannen en vrouwen uit het Trek-kamp is het ook een ideaal moment om een kijkje te nemen op het hoofdkantoor van de sponsor en het over het materiaal te hebben.

Dat geldt niet voor de andere ploegen en dat ziet Nys ook wel in. Tegen Sporza ziet hij de toekomst voor topcrossen in de VS minder rooskleurig in dan ooit. Zien we Nys junior en de anderen ook in 2024 nog in de Amerikaanse modder? “Ik hoop het wel, maar ik stel er me vandaag meer vragen bij dan de voorbije jaren.”

Tekst gaat door onder de advertentie

Chicago?

Dat hij dat hoopt, is niet zomaar. Nys senior draagt de Amerikaanse cross een warm hart toe, zei hij al eerder. “Er is na België geen land in de wereld waar zoveel crossen worden georganiseerd als in de Verenigde Staten. Alleen al in Wisconsin worden bijvoorbeeld ieder weekend vijftien veldritten gehouden.”

Maar een tweede wereldbekermanche is dus essentieel om de oversteek te rechtvaardigen. En waar die georganiseerd moet worden, daar heeft Nys goed over nagedacht, zo blijkt.

“Chicago zou de uitgelezen plaats zijn.” Nys draagt er drie redenen voor aan. “Omdat je daar landt, omdat ze er zot zijn van cross en omdat er ook fietsbedrijven zitten zoals SRAM.” In de komende jaren een cross in Grant Park, het grote stadspark van Chicago, met wolkenkrabbers op de achgtergrond? Wij zien het ook wel zitten!

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

‘Spion’ van Sporza doet enkele onthullingen over Evenepoel: ‘Hij trainde op kerstavond in het donker’

Remco Evenepoel heeft een zorgeloze winter achter de rug. Hij beleefde naar eigen zeggen...

Column | Knoop het voor altijd in je oren: het is Strade Bianche en niet Strada Bianchi!

Helaas wordt die fout nogal eens gemaakt en dat is onze redacteur een doorn in het oog.

Team Visma | Lease a Bike start met Valter als kopman in Strade Bianche: ‘Het is een eer om kopman te zijn’

De Hongaar heeft een goede track-record in de Italiaanse semiklassieker. In 2022 werd hij...

Kopecky blikt nog eens terug op Strade Bianche vorig jaar: ‘Geen spijt hoe het is gegaan, het was een eerlijke strijd’

Het verhaal is bekend: in de finale kwamen ploeggenoten Vollering en Kopecky op kop...

Meer zoals dit

‘Spion’ van Sporza doet enkele onthullingen over Evenepoel: ‘Hij trainde op kerstavond in het donker’

Remco Evenepoel heeft een zorgeloze winter achter de rug. Hij beleefde naar eigen zeggen...

Oud-prof Stijn Steels doet boekje open over ‘Zwiftrenners’ Vine en Osborne: ‘Ik krijg nog nachtmerries!’

Stijn Steels stopte eind 2022 op 32-jarige leeftijd met profwielrennen. De neef van spurtbom...

Mathieu van der Poel over aanvallend koersen en wattages: ‘Het is grappig dat juist demarrages de minste pijn doen bij me’

In ons nieuwste magazine – de superdikke seizoengids met alle info over het wielerseizoen...