Patrick Lefevere over nieuwe proefballon UCI: 'Een compleet belachelijk idee' 

De UCI introduceerde een aantal nieuwe plannen met betrekking tot veiligheid in de koers. Patrick Lefevere gaat los op één idee dat de wielerbond lanceerde. 

patrick lefevere

De UCI bracht eerder deze week een communiqué naar buiten waarin ze maatregelen aankondigen die de veiligheid in het profpeloton moeten verbeteren. Vanaf augustus gaat de internationale wielerbond testen met de nieuwe regels. In dit artikel lees je precies wat de nieuwe regels zijn.

Lefevere ziet aap uit mouw komen

De meeste aandacht ging uit naar het gelekaartensysteem dat de UCI wil invoeren. Dat viel Patrick Lefevere ook op in zijn wekelijkse column voor de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Met die maatregel kan de ploegbaas prima leven. Hij heeft wel problemen met een mogelijke verandering die wat ondersneeuwde in de berichtgeving.

"Ik wil de UCI niet per se van kwaad opzet verdenken, maar ik vermoed dat ze het niet erg vinden dat alle media-aandacht na hun veiligheidscommuniqué naar het ‘spectaculaire’ nieuws rond de gele kaarten is gegaan", schrijft hij.

Hij vervolgt met wat er nog meer te lezen was in het persbericht. "Wat in een paar regels ook in de tekst stond, in opvallend omfloerste bewoordingen: 'De UCI heeft besloten om de effecten te testen van restricties rond het dragen en gebruiken van oortjes in de koers.' Wat verder komt de aap uit de mouw: 'Dit kan leiden tot een veranderd gebruik van de oortjes, bijvoorbeeld door die te beperken tot twee renners in koers.'"

Compleet belachelijk idee

Lefevere blijkt niet bepaald gecharmeerd van dat idee. "Mijn ongezouten mening daarover: een compleet belachelijk idee. Vertaal dat naar de ‘normale’ werkvloer: een werkgever mag niet met zijn personeel spreken tijdens de uitvoering van hun job. De UCI verpakt het dan nog als een maatregel pro veiligheid. Dat het radiootje op de rug een fysiek gevaar inhoudt bij een val, tot daar."

Volgens de CEO van Soudal Quick-Step weegt dat voordeeltje niet op tegen de grote nadelen van deze restrictie op het gebruik van oortjes in koers.

"Je neemt een instrument af waarmee je renners kan inlichten over onverwachte gevaren op de weg. Wat als er een auto op het parcours komt en je twee renners met oortjes zijn om welke reden ook al uit koers? Absurd natuurlijk. De eerste gele kaart in het wielrennen mag straks naar de UCI zelf gaan."