S-Works Ares: de nieuwe topschoen voor Alaphilippe en Cavendish...

Twee weken geleden werd de nieuwe raceschoen van Specialized gepresenteerd. Hoewel het weer voorlopig nog schreeuwt om binnen te blijven, heb ik de nieuwe S-Works Ares toch aangetrokken voor een paar trainingsritjes. Waar malen Julian Alaphilippe en Fabio Jakobsen dit jaar hun kilometers mee weg?
Ares

Specialized claimt bij de presentatie dat de Ares 1% sneller is dan de snelste schoen die ze tot dusver hebben gemaakt. Voor toerfietsers wellicht een marginaal verschil, voor renners met ambitie reden om hun oude schoenen meteen in de schuur te gooien, om er vervolgens niet meer naar om te zien. Aangezien ik mijn tanende sprintsnelheid niet -zoals Mark Cavendish- hoef te compenseren met een paar supersnelle schoenen, ben ik vooral geïnteresseerd in het comfort van de gloednieuwe muiltjes.

Eind jaren 90

Als ik het door Specialized opgestuurde pakketje uitpak gaan mijn gedachten automatisch terug naar eind jaren negentig toen ik mijn eerste wielerschoenen aanschafte. Een paar lompe klompen van een niet nader te noemen merk, met twee dikke klittenbandsluitingen, die na vier ritjes door de regen amper nog functioneerden. In amper twintig jaar is er toch veel veranderd. De Ares is een staaltje van hoogstaande techniek waarmee het fietscomfort ook dit jaar weer een stukje wordt verhoogd. Hoewel de carbon zool van de Ares harder is dan ooit (stijfheidsindex 15) tevoren, wordt de gebruiksvriendelijkheid daarmee niet aangetast.

Comfortabele pantoffel

Wat natuurlijk het meest opvalt bij de Ares is de korte ‘sok’ waarmee vlak boven de wreef de voet wordt afgedekt. Nadat ik de schoen, met enige moeite, heb aangetrokken, krijg ik daardoor het gevoel een comfortabele pantoffel te hebben aangetrokken. Toch is de Ares niet bedoeld om ermee voor de open haard te zitten met een glaasje cognac. Integendeel, de knalharde zool en de verbeterde aerodynamica zijn er speciaal gemaakt om op het allerhoogste niveau het verschil te maken. Als ik de bovenkant van de schoen bekijk, die gemaakt is van mash (kunstleer) en Dyneema (een zeer sterke kunststofvezel op basis van polyetheen), knipper ik even met m’n ogen. BOA’s, flappen, kabeltjes en lusjes maken het sluitsysteem van de Ares een ingewikkelde materie. Op het oog lijkt het een vrij smalle schoen, maar daar heb ik tijdens het fietsen helemaal geen last van, terwijl ik toch vrij brede voeten heb. Wat me positief verrast is het gebrek aan speling van mijn voet in de schoen. Hij zit als gegoten. Strak -dat wel-, maar met genoeg bewegingsruimte voor de tenen. Er is niets zo vervelend als een flinke sprint trekken en je voet voelen bewegen in de schoen. Daar hoef ik me met deze schoenen geen zorgen over te maken. De binnenkant van de hielcup is extra verstevigd en zorgt ervoor dat je voet geen millimeter van zijn plaats wijkt. Aan de buitenzijde van de hiel zit een dermate stevige kunststof verharding, dat die een stevige tik wel verdraagt.

De Ares beschikt over meer dan voldoende ventilatie gezien de vele luchtgaatjes. Hoewel ik voorlopig nog met dikke overschoenen de weg opga, is dit straks in de steeds hetere zomers geen overbodige luxe. Bij het instappen, waarbij ik de BOA Li2 sluitingen wijd uit elkaar moet trekken, is het even zoeken naar de juiste strakheid. De nieuwe BOA’s kunnen nog fijner worden afgesteld dan bij de vorige systemen. Ook hoefde ik tijdens mijn trainingsritten de BOA's niet strakker te draaien: iets wat bij voorgaande modellen nog weleens het geval was na een flinke sprint. Mijn weegschaal geeft 260 gram aan (maat 44) wat betekent dat je de schoen amper voelt als je ‘m optilt. De sluitingsdruk wordt netjes over de hele voet verdeeld. Vergeleken met de S-Works 7 schoenen, die qua elegantie ongeëvenaard zijn, is er, naast het gereduceerde gewicht, progressie geboekt door het feit dat de onderste klittenbandstrip is verwijderd. Die is overbodig geworden doordat BOA's nu verder uit elkaar staan dan bij het vorige model. Ook zijn de twee draaiknoppen dichter tegen de wreef aan geplaatst wat een prettiger gevoel tijdens het fietsen.

Aan deze topkwaliteit hangt uiteraard wel een fors prijskaartje. De Ares kost maar liefst 419,90 euro, maar dan heb je wel een schoen voor het leven. Naast wit is de Ares er ook in het zwart, rood en een witte team-edition.

Laatste nieuws