Laurens ten Dam trapt nog steeds profvermogens in 331 kilometer lange gravelrace: 'Onvergetelijk avontuur'  

Met een tweede plek in de bekende gravelrace Unbound zit het Amerikaanse avontuur erop voor Laurens ten Dam. De oud-profrenner op de weg blikt terug. En we hebben wat gegevens van z'n race op een rijtje gezet. Die wattages zijn behoorlijk indrukwekkend!

laurens ten dam

We berichtten al eerder over Laurens ten Dam z'n gravelavontuur in de Verenigde Staten. Hij reisde in een busje door het land om lekker te gravelen. Afgelopen weekend stond met de race Unbound in de staat Kansas het hoogtepunt van de trip op het programma: Unbound, een bekende gravelrace.

Het Nederlandse reisgezelschap werd uitgebreid (o.a. met Thomas Dekker), maar Ten Dam zelf gooide de hoogtse ogen in de race van 200 mijl (330 kilometer!) met meer dan 4000 hoogtemeters over de gravelwegen in het midwesten. De Noord-Hollander werd na meer dan 10 uur op de fiets tweede achter Ian Boswell, een 30-jarige Amerikaanse oud-wegprof die onder meer voor Sky en Katusha reed.

Op Strava en Instagram deelde Ten Dam de gegevens van z'n race en daarop is goed te zien hoe zwaar de race was en hoe sterk Ten Dam nog steeds is. Voor mensen die weten wat wattages inhouden: hij reed over de meer dan 10 uur een gemiddeld wattage van 282 Watt (normalised power 319). Behoorlijk indrukwekkend voor een prestatie van 10 uur.

Ten Dam liet in een post op Instagram weten erg genoten te hebben van het hele avontuur. Bij foto's van een teleurgestelde Laurens twee minuten na de race schrijft hij: "De teleurstelling die je ziet is echt; ik word er niet jonger op en ik ben benieuwd of ik ooit nog deze benen vind (en het geluk) de komende jaren. Het zegt ook veel over hoe ik de afgelopen maanden heb getraind. Maar het begint nu ook in de dalen: ik ben heel trots en blij! Wat een onvergetelijk avontuur was dit. Deze steekt er echt bovenuit! Ik heb er echt van de eerste tot de laatste minuut van genoten."

Op de webiste Cyclingnews gaat Ten Dam nog wat dieper in op de race zelf en hoe het verschilt van de wegraces die hij gewend is. "Bij materiaalpech ben je op jezelf aangewezen. Na 20 mijl reed ik lek en ik wilde al bijna m'n hand op steken voor de ploegleidersauto, maar toen besefte ik dat ik het zelf moest doen. Daar was ik behoorlijk nerveus over. Maar het 'pluggen' van de band ging goed." (Een lekke band wordt gefixt door middel van een plug erin)

"Het gaat in gravelracen veel minder om positioneren, maar veel meer over vermogen. Dat is mooi voor mij, want positioneren was nooit m'n sterkste punt op de weg. Je hebt wel stress, maar dat gaat dan meer over lekke banden, de juiste versnellingen en of slechte momenten. Aan het einde zal altijd de sterkste winnen en dat was ik net niet deze race."

Ten Dam gaat het eind van deze maand naar Afrika om daar in Kenia aan een gravelrace mee te doen. Wordt vervolgd dus, dit mooie avontuur!

De gegevens van de Wahoo van Ten Dam

De Instagram-post van Ten Dam

Achtergrond
  • Instagram/Strava Laurens ten Dam