Cervélo lanceert nieuwe Rca en S5

Cervélo lanceert nieuwe Rca en S5

Wieler Revue was op Eurobike in Friedrichshafen aanwezig bij de presentatie van twee nieuwe pareltjes van Cervélo. Het snelheidsmonster S5 werd volledig vernieuwd terwijl ook het lichtgewicht Rca een update kreeg.

S5De Cervélo S5 kwam bij verscheidene testen als snelste uit de test, maar dat vond de fabrikant blijkbaar nog niet goed genoeg. Dus komt Cervélo in 2015 met 31 verbeteringen ten opzichte van de oude Cervélo S5. Deze omvatten een toename van de stijfheid met 35 procent en een besparing van 21,3 watt bij 40 km/uur, terwijl het gewicht van het frame net boven de kilo blijft steken (1065 gram).Wanneer je naar de nieuwe S5 kijkt, zie je op het eerste gezicht weinig veranderingen. Toch zijn ze er wel degelijk. Door vele testen in de windtunnel bleek het stuur, met maar liefst 30% van de totale 'drag', een grote windvanger. Dus werd er door Cervélo zelf een aerodynamisch stuur ontwikkeld, wat aardig goed gelukt is. Het stuur past op een standaard 31.8 mm stuurpen en is volgens Cervélo de snelste op de markt. De voorvork, die 17% stijver is, loopt perfect over in de zitbuis en het balhoofd, wat de aerodynamica ten goede komt. Kortom: de aerodynamische voordelen van de vroegere S5 zijn gecombineerd met een hogere stijfheid, wat dit een ultiem racemonster maakt. Het frame is compatibel met zowel elektronische, mechanische als eventuele hydraulische groepsets en heeft een interne opslag voor de Di2-batterij in de zitbuis. Daarnaast zijn de voor- en achtervork een stukje breder gemaakt, wat het gebruik van bredere banden mogelijk maakt. De S5 is vanaf oktober dit jaar verkrijgbaar in de maten 48, 51, 54, 56, 58 en 61.

De nieuwe S5 is vooral stijver

Verkrijgbare modellen:(Prijzen in dollars)S5 Dura-Ace Di2 9070 - $10,500S5 Dura-Ace 9000 - $8,500S5 Ultegra 6800 - $5,500S5 Frameset - $4,500

RcaAls je het over échte handgemaakte kwaliteit hebt, kun je niet om de nieuwe Cervélo Rca heen. Dit ultieme lichtgewicht is volledig handgemaakt in de Project California Design Facility. Het frame bestaat uit meer dan 500 individuele carbonlagen en elke laag is apart gewogen voordat het plaats kon vatten op het frame. Na de zorgvuldige klus van het verfspuiten werd het frame opnieuw gewogen. Wanneer het frame te veel woog werd deze teruggebracht naar de fabriek en begon het hele proces opnieuw. Kortom: échte kwaliteit maar ook een tijdrovende klus. Vandaar dat Cérvelo in staat is om slechts één exemplaar per dag te maken, wat er voor zorgt dat de nieuwe Rca slechts in gelimiteerde opgave verkrijgbaar is (van de voorganger werden er slechts 300 verkocht). Het frame is 38 gram lichter dan haar voorganger terwijl de stijfheid van de voorvork met 15% omhoog ging. De weegschaal geeft voor het frame 670 gram aan, terwijl het voor de voorvork 277 gram aantikt (maat 54). Als je interesse hebt moet je er dus snel bij zijn en een tikkeltje geluk hebben. De adviesprijs is op dit moment nog niet bekend.

Vanaf oktober verkrijgbaar in de maten  48, 51, 54, 56 en 58.