Specialized onthult Tarmac en Tarmac Disc

Specialized onthult Tarmac en Tarmac Disc

Eerder zagen we al de prototype Tarmac waar Kreuziger Luik-Bastenaken-Luik op reed. Dit prototype is nu officieel gelanceerd als de Specialized Tarmac. Tevens werd een optie voor schijfremmen toegevoegd, de Tarmac Disc.

Gelijke prestaties bij elke framemaat

Oude Tarmacs werden opgebouwd vanuit een 56cm frame, waarbij de geometrie naar boven of beneden werd bijgeschaald.  ''Kleine frames waren veel te stijf, terwijl grotere framematen weer veel te flexibel waren'', vertelt Chris Reikert van Specialized tegenover BikeRadar. Specialized gebruikt een on -bike meetsysteem om het gedrag van de renners en hun effecten op alle maten van de Tarmacs te meten. Het bedrijf weigerde verder ingegaan op de details van zijn nieuwe systeem.

"Het is een lang proces geweest", zegt Reikert. ,,De laatste drie jaar hebben we besteed aan het ontwikkelen van een manier om te meten wat de invloed van de renner is op elke maat frame. Daarna moesten we die data herleiden naar specifieke geometrische eigenschappen.''

Het is tegelijk de verklaring waarom de nieuwe Tarmac zo lang op zich heeft laten wachten (de Tarmac SL4 werd gepresenteerd in 2011). Enkele kleine aanpassingen typeren de nieuwe Tarmac. Zo is er een verzonken zadelbuisklem en zijn de press-fit trapashulzen nu van aluminium in plaats van gegoten carbon. Daarnaast is de onderbuis een stuk aerodynamischer gemaakt. De grootste verandering blijft de geometrische aanpassing voor elke framemaat. Over de prijzen is nog niets bekend.