doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Opmerkelijk | Is dit stuur het antwoord op de nieuwe UCI-regels?

Volgens de regels van de UCI mogen renners binnenkort niet meer in tijdritpositie op het stuur liggen. Renners moeten het stuur in hun handen houden. Het lijkt erop dat een Brits bedrijf een spreekwoordelijke maas in de wet heeft gevonden.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5685a img{#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5685a img{#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5685a img{#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5685a img{#fig-60cf70fd5685a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Opmerkelijk | Is dit stuur het antwoord op de nieuwe UCI regels?
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Coefficient is een Brits bedrijf dat onder meer sturen en accessoires zoals houders voor fietscomputers maakt. De Britten ontwikkelden een stuur waarmee je in de bekende aerodynamische houding kunt liggen, maar het stuur toch stevig beethoudt. Volgens Cyclingweekly lijkt de houding een beetje op die van triatleten in wedstrijden waar gestayerd mag worden. In die wedstrijden rijden de triatleten met een kort opzetstuurtje, zodat ze een beetje aerodynamisch voordeel hebben. In het wegwielrennen mag dat niet. Tijdritten uitgezonderd, zijn opzetstuurtjes verboden.

De vorm van het Coefficient-stuur zorgt ervoor dat renners in deze houding kunnen liggen, zonder dat er een opzetstuurtje nodig is. Het 'geheim' zit hem in de vorm van het stuur, dat uit een deel bestaat. Het middelste deel, dat direct een bevestiging voor de fietscomputer is, steekt wat verder uit naar voren, waardoor je ruimte krijgt om er op te liggen. De bevestiging voor de stuurpen zit wel op de normale positie. Op onderstaande foto kun je dat duidelijk zien.

@media (max-width: 680px){#fig-60cf70fd5713f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5713f img{#fig-60cf70fd5713f img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cf70fd5713f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5713f img{#fig-60cf70fd5713f img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cf70fd5713f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf70fd5713f img{#fig-60cf70fd5713f img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
De afwijkende vorm is duidelijk te zien.

De bovenkant is afgeplat, zoals je bij elk aerostuur ziet tegenwoordig. Daarnaast lopen de beugels wat uit naar buiten. 'Flared', is de Engelse term daarvoor. In de beugels is hij dus iets breder, waardoor je aerodynamischer bent met je handen bovenop. In de beugels zit een kleine uitsparing, wat het stuur een betere greep zou moeten geven. Tot slot is er natuurlijk de mogelijkheid om alle kabels binnendoor te laten lopen.

Er zit een stevig prijskaartje aan dit stuur. Je moet er zo'n 400 euro voor neertellen.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws