Iljo Keisse haalt uit naar Giro-organisatie: 'Etappes zijn totaal van de pot gerukt' 

De ervaren Belg van Deceuninck-QuickStep windt er bepaald geen doekjes om.

iljo keisse
  • Iljo Keisse Iljo Keisse

Iljo Keisse staat bekend als iemand die van zijn hart geen moordkuil maakt als het gaat over misstanden in het peloton. De 38-jarige luitenant van Evenepoel in de Giro is in zijn column in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad dan ook allesbehalve mild voor de organisatie van de Ronde van Italië.

De Beelg trekt fel van leer over het parkoers dat de renners de afgelopen dagen krijgen voorgeschoteld. "Ik zeg het zoals het is: de laatste twee sprint­etappes in deze Giro waren van de pot gerukt. Onderweg naar Termoli rijd je de hele dag over relatief brede wegen, tot het in de laatste tien kilometer helemaal omslaat: versmallingen, verkeerseilanden in het midden van de weg, rotondes die afgesloten zijn aan één kant en zes bochten in de laatste anderhalve kilometer."

Een dag later werd het nog gekker volgens Keisse. "De rit van woensdag naar Cattolica was nog erger. Ik zou zeggen allesbehalve katholiek, maar eigenlijk is het niet om te lachen. Het peloton geeft de klachten door aan vakbond CPA, zij zijn onze stem in het veiligheids­debat."

Volgens Keisse voltrok zich, ook alweer heel katholiek, een wonder in die etappe. "het grootste mirakel heeft zich woensdag voltrokken, alweer onderweg naar Cattolica. Velon verspreidde on board-beelden van de crash van Mikel Landa. Daarop zie je hoe onze ploeg nog net naast hem kon rijden. Haakt één van ons in Landa, dan is het daar één grote, blauwe vlek. De eerste koersweek is nu voor ons haast vlekkeloos verlopen, maar het hangt af van millimeters."

Haast vlekkeloos, want ploeggenoot Pieter Serry kwam wel raar ten val door toedoen van een ploegleiderswagen. Daar heeft Keisse ook wel een mening over. "Wat daar gebeurt, is een gevolg van de nieuwe regelgeving rond ‘afvalzones’. Vroeger gooiden renners hun regenjasje weg waar het hen uitkwam, om de locatie dan via de radio door te geven aan de volgwagen. Zij raapten het weer op. Nu geldt voor regenjasjes hetzelfde als voor bidons: je mag ze niet meer weggooien."

"Renners geven die dan maar af aan de dichtstbijzijnde wagen in de koers, soms zelfs die van de jury. Team Bike­Exchange ging donderdag aan hun auto een jasje van een van hun renners ophalen, maar bij de overhandiging lette de chauffeur even niet meer op de weg. Zo hebben ze Pieter geraakt."