André van den Ende

Column | Het wonderlijke zuurstokpakje van de Bardiani-ploeg

Onze redacteur heeft dubbele gevoelens bij het tenue van Bardiani-CSF-Faizanè...

André van den Ende

Laat ik deze column even beginnen met een disclaimer: ik ben kleurenblind. Dus zeg het me alsjeblieft als het anders zit, maar ik kan me toch maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat de Italiaanse ploeg Bardiani-CSF-Faizanè deze Giro in een fluorescerend knalpaarsgroen tenue in de rondte rijdt (het hele seizoen al, maar eerlijk gezegd viel het me in deze Giro pas op - terwijl het toch niet bepaald onopvallende shirtjes zijn..)

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van dit tenue (foto's onder de column). Ja, lelijk, dat is wel duidelijk. Maar bij wielertenues heb je verschillende soorten van lelijkheid en ik weet bij welke categorie het zuurstokpakkie van Bardiani hoort.

Je hebt lelijklelijk - dat zijn dus gewoon lelijke tenues, zoals dat van AG2R (duikt weg, want er schijnen ook fans van de bruine broek plus dat lettershirt te zijn) - en cultlelijk - shirts die op zo'n manier lelijk zijn dat het weer mooi wordt, denk aan het het oude blokjesshirt van Mapei, het eendenshirt van EF en de fietsende reclamezuilen van Androni Giacattoli-Sidermec.

De criteria om in de categorie cult te vallen, en daar wil je natuurlijk bijhoren, zijn ingewikkeld en wat arbitrair. Het begint ermee wat voor ploeg het is. En daar scoort Bardiani cultpunten. Kijk, onbeduidende Italiaanse ploegjes met renners die klinken als namen voor pizza's (pizza Tonelli, pizza Carboni, pizza Fiorelli) horen niet in een stijlvol shirt rond te rijden. Nou, dat is prima gelukt...

Zou een groep renners die zichzelf The Wolfpack er als veredelde zuurstokken bijrijden, je zou meteen in de lach schieten. Maar een stel Italiaanse vrijbuiters. Ja, nou, dan kan het ineens wel weer een beetje.

Dan maakt het ook nog uit wat de sponsoren precies doen. Maakt bijvoorbeeld één van de naamsponsors van Bardiani-CSF-Faizanè daadwerkelijk zuurstokken dan zijn we snel klaar: culter dan cult. Helaas is dit niet het geval. Bardiani maakt heel saai hogedrukafsluiters, vlinderkleppen, mixproof afsluiters en stop- en wisselafsluiters, CSF doet iets met datacenters en Faizanè maakt industriële (keuken)apparatuur.

Niet echt waar je hoopt, al heeft de wereld van vlinderkleppen en mixproof afsluiters me stiekem toch wel altijd heel erg getrokken - een guilty plessure. Maar valt het shirt van de Bardiani-ploeg nou ook in die categorie?

Ik denk dat ik een compromis heb gevonden: alleen als ze zich, The Wolfpack indachtig, vanaf nu de Candy Cane Crusaders (de Zuurstokken Kruisvaarders) gaan noemen. Die hashtag bij elk berichtje op de social media van de ploeg (en van de renners van de ploeg) en ik koop meteen zo'n shirtje - en trek het ook daadwerkelijk aan als ik ga fietsen. Beloofd. #candycanecrusaders

De Candy Cane Crusaders voor de start van een Giro-rit.
Het tijdritpak in inmiddels verboden positie.

Onze modegoeroe rankte ook al de wielershirtjes van de World Tour van dit seizoen..