André van den Ende

Column | Ik merk dat ik me optrek aan elke verhoogde hartslag van Mathieu van der Poel

Onze redacteur houdt de Strava van Mathieu van der Poel bijna obsessief in de gaten (en hij is hoopvol...)

André van den Ende

Op Strava volg ik naast talloze goedwillende krabbelaars die ik persoonlijk ken (sorry, vrinden!) ook een paar (oud-)profwielrenners. Robert Gesink voor de mooie plaatjes uit Andorra, Laurens ten Dam om in de gaten te houden waar op deze aardbol hij z'n gravelfiets nu weer naartoe heeft gebracht, Annemiek van Vleuten vanwege haar beestachtige trainngsritten en Mathieu van der Poel... tsja, dat is Mathieu van der Poel!

Voordat hij au aan z'n rug kreeg uploadde hij eigenlijk nauwelijks trainingsritten van z'n Wahoo naar Strava - of hij zette die in elk geval niet op 'voor iedereen' zichtbaar. Nu hij na de ingelaste rugpijnpauze weer op de fiets zit, is dat totaal anders. En het stemt hoopvol.

De eerste ritjes in België waren nog kinderspel, die de goedwillende krabbelaars in mijn Strava-tijdlijn ook nog bij hadden kunnen houden - op een goede dag. Bovendien waren vader Adrie en de gebroeders Roodhooft er als de kippen bij om te zeggen dat het 'fietsen' betrof in plaats van 'trainen'.

Zelfs toen Mathieu naar Spanje vertrok en daar ritten van drie cijfers voor de komma begon te rijden, met de nodige hoogtemeters erin bovendien, hielden ze de boot af. Logisch, omdat ze niet te veel druk op de schouders van Mathieu willen leggen - schouders maken immers onderdeel uit van de rug.

Maar Adrie en de Roodhooftjes kunnen me wat! Ik ben toe aan een dosis MVDP-positivisme. Er is ook alle aanleidng toe. De afgelopen week reed Mathieu namelijk 908,47 kilometer weg in de bergen rond het Zuid-Spaanse stadje Dénia. Er zijn etappekoersen van een week waarin je minder kilometers onder de wielen krijgt.

Ik weet dat aantal kilometers tot twee cijfers achter de komma nauwkeurig, omdat ik de Strava-pagina van Mathieu van der Poel obsessief in de gaten houd.

Ik kan z'n gemiddeld aantal Watts dromen. Weet dat hij gister de nummer 10 van de wereld op het segment Javea to San Antoni Faro werd - ene Alvaro Navarro Escobar kan zijn vrienden laten zien dat hij één plekje hoger staat dan dé MVDP. Geen enkele verhoogde hartslag ontgaat me.

Het zorgt ervoor dat ik met goed MVDP-gemoed richting de voorjaarsklassiekers kijk. Ik zag namelijk woensdag een maximum hartslag van 192 bij de data op z'n strava verschijnen. Dat halen Truus en Ab op de elektrische fiets niet. Dat is geen fietsen. Dat is trainen!