HomeMateriaalSagan overweegt schijfremmen te gebruiken in Parijs-Roubaix

Sagan overweegt schijfremmen te gebruiken in Parijs-Roubaix

Peter Sagan heeft het plan om in Parijs-Roubaix volgend jaar schijfremmen te gebruiken. Gisteren presenteerde Bora-Hansg...

Peter Sagan heeft het plan om in Parijs-Roubaix volgend jaar schijfremmen te gebruiken. Gisteren presenteerde Bora-Hansgrohe zijn Roubaix-fiets.

Het gaat om de Specialized S-Works Roubaix. De wereldkampioen heeft de Specialized Roubaix-schijfremmen al uitvoerig getest tijdens een trainingskamp van zijn nieuwe werkgever in Spanje. De komende weken zal Sagan een keuze maken de fiets al dan niet te gebruiken in de hel van het noorden.

Dat meldt CyclingTips. Zij spraken met de nieuwe technisch directeur van de Duitse (nieuwe) WorldTour-formatie, Lars Teutenberg. “Ja, Peter wil de schijfremmen misschien wel gebruiken in sommige voorjaarskoersen. We mogen ze weer gebruiken. De fietsen zijn voor ons helemaal nieuw, dus we moeten de renners zichzelf eerst nog thuis laten voelen met de schijfremmen. Het is gewoon de vraag wanneer die grote verandering er gaat komen.”

De Specialized S-Works Roubaix van Peter Sagan. Foto: Cyclingtips De Specialized S-Works Roubaix van Peter Sagan. Foto: Cyclingtips

Kritiek

Vorig jaar waren er een aantal ploegen die schijfremmen uitprobeerden tijdens de koers, net als in 2016. Roompot-Oranje Peloton was een van die ploegen. Nadat Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix na een val geblesseerd werd door schijfremmen (aldus Ventoso zelf), legde de UCI een verbod op het proefkonijn op.

Een forensische studie zou aan het licht brengen dat het waarschijnlijk een deel van de ketting was dat de blessure had veroorzaakt. De UCI verklaarde in oktober dat de schijfremmen in 2017 weer gebruikt mogen worden. Ze moeten alleen wel zo ontworpen worden dat het de kans op blessures bij renners verkleint.

Schijfremmen. Schijfremmen.

Peter Sagan zou als uithangbord van het wielrennen natuurlijk een vooraanstaand renner zijn om schijfremmen te gebruiken. Wellicht dat zijn beslissing om schijfremmen te gebruiken veel andere renners kan beïnvloeden in hun besluit. “Peter heeft er een aantal keer mee gereden”, aldus Teutenberg. “Hij heeft nog wat meer training nodig. We hebben ook de Specialized Venge met schijfremmen beschikbaar voor de renners. De Roubaix-setup gaan we echt in februari nog beter moeten testen.”

Of de kans groot is dat Sagan de plannen doorzet? “Peter wilde deze remmen echt testen”, gaat Teutenberg verder. “Het wordt nog wat uitgewerkt naar zijn voorkeuren en zijn gevoel. Daarna moeten we kijken.” Teutenberg vindt zelf dat ze vooral in koers getest moeten worden. “Je hebt echt alle natte en moeilijke, glibberige omstandigheden nodig om het verschil te kunnen aanvoelen.”

Foto’s: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Remco Evenepoel beult zich af richting Vuelta: op 11-daagse stage in Alicante tot 44 fietsuren en 1400 kilometer

Remco Evenepoel is bezig aan een stevige trainingsstage in het Zuiden van Spanje. Dat...

Alexander Kristoff: ‘Tour als trainingskamp gebruikt’

Eigenlijk was het de bedoeling van Intermarché-Wanty-Gobert om Biniam Girmay uit te spelen in...

Interview | Christoph Roodhooft: ‘Mathieu heeft topvorm nooit aangetikt, Philipsen kan ook ver geraken in monumenten’

Christoph Roodhooft beleefde met zijn (samen met broer Philip) Alpecin-Deceuninck een enigszins ambivalente Tour...

Zdenek Stybar zat diep in de put: ‘Zag in dat ik hulp moest zoeken, googelde op depressie’

Zdenek Stybar kreeg de voorbije maanden zoveel slecht nieuws te verwerken dat hij stilletjes...

Meer zoals dit

Specialized komt met drie nieuwe helmen: Evade 3, Prevail 3 en TT5

De Evade en Prevail zijn niet alleen onder beroepsrenners populair, ook in het amateurpeloton...

Specialized presenteert nieuwe topschoen: S-Works Torch

Specialized komt een dikke maand voor aanvang van de Tour met een mooi nieuw paar schoenen op de markt. Wij mochten ze al even uittesten met Fabio Jakobsen.