HomeMateriaal6 tips waarmee je je fiets in topconditie door de winter krijgt

6 tips waarmee je je fiets in topconditie door de winter krijgt

Tot nu toe hebben we geen klagen over het weer dit najaar, maar feit is dat je niet aan natte wegen, plassen, modder en andere smerigheid ontkomt wanneer je het hele jaar doorfietst. Voor jezelf is fietsen in het naseizoen gezond, maar voor je fiets helaas iets minder. Toch is je fiets in topconditie door de winter krijgen niet heel moeilijk.

1) Poetsen, poetsen, poetsen

Een schot voor open doel natuurlijk, maar door je fiets regelmatig schoon te maken blijft hij langer goed. Ondanks dat je misschien zin hebt om meteen onder de douche te springen en op de bank neer te ploffen, kun je het beste eerst je fiets te lijf gaan met schoonmaakspullen. Wanneer al het vuil opdroogt, krijg je het immers veel minder makkelijk schoon. Hoe je dat het beste doet lees je in onderstaand artikel.

2) Wax

Van Turtlewax, tot speciale wax voor fietsen en vuilafstotende coatings. Van een laagje wax gaat je fiets mooi glimmen. Daarnaast bescherm je de lak tegen vuil én het schoonmaken gaat merkbaar makkelijker. Let wel op met wax uit een spuitbus, zeker wanneer je schijfremmen hebt. We hoeven niet uit te leggen dat een laagje wax op je remschijven en -blokken niet goed is voor de remprestaties. Heb je een matte fiets? Controleer dan goed of de wax geschikt is voor een matte lak.

3) Spatborden

Goed, het ziet er niet sexy uit, maar een set spatborden voorkomt niet alleen dat er een hoop troep op je fiets komt, je blijft zelf ook significant schoner. Geen hardnekkige moddervlekken en natte kont meer, we nemen dat spatbordje wel voor lief.

4) Winterbanden en -wielen

De banden van een racefiets hebben zo weinig contactoppervlakte met het wegdek dat banden met extra profiel echt niet nodig zijn. Toch kun je wel nadenken over andere banden in de winter. Ik heb dan voorkeur een iets zwaardere en steviger band, zodat de kans dat ik een lek rijd veel kleiner is. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan lekrijden, helemaal wanneer het koud is. Die extra rolweerstand neem ik wel voor lief, daar schijn je alleen maar sterker van te worden.

Hetzelfde geldt ook voor de wielen. Normaal gesproken heb ik mooie, hoge wielen van carbon maar in de winter gebruik ik de oudste en goedkoopste wielen die ik heb. Waarom zou ik de lagers van mijn mooie wielen mishandelen in de regen? En omdat ik velgremmen heb, slijten de remranden ook nog eens extra hard. Nee, mooi zijn doe ik in de zomer wel weer!

Zo ziet mijn fiets er in het najaar en de winter uit. Oude, eenvoudige wielen en spatborden.

5) Afplaktape

Zo'n rolletje zwarte isolatietape is niet alleen handig om je stuurlint mee vast te zetten. Je kunt het ook gebruiken om je frame te beschermen, bijvoorbeeld op de plekken waar je de spatborden gemonteerd hebt. Voor de plekken waar de kabels langs het frame schuren raden we overigens transparante plakkertjes aan, ziet er veel netter uit!

Je kunt de isolatietape ook gebruiken om gaten en openingen af te dichten. Zo voorkom je dat er rommel in komt. Wanneer je velgremmen hebt, is de kans heel groot dat de voorrem met een bout zit vastgemaakt aan de voorvork. Daardoor zit er logischerwijs een gat aan de achterzijde van de vork. Helaas zit dit gat precies op de plek waar een hoop prut van het voorwiel terecht komt. Dikke kans dat het gat zich vult met prut. Met een beetje pech krijg je de voorrem amper los. Uit ervaring weten we dat een klein stukje tape een hoop ellende kan voorkomen.

6) Olie in plaats van wax

Oké, dit is heel persoonlijk, maar ik geef het toch maar even mee. Normaal gesproken gebruik ik altijd wax om m'n ketting te smeren, omdat je ketting daardoor over het algemeen schoner blijft en stiller loopt. Het nadeel van wax is dat het met natte omstandigheden sneller van je ketting spoelt. Daarom gebruik ik met slecht weer, zeker in het bos, altijd olie.

Nog een bonustip: gebruik olie uit een flacon. Een spuitbus lijkt handig, maar dan spuit je het vooral op je ketting (en je frame) in plaats van dat je het aanbrengt tussen de schakels.

Beeld: Tom Akkerman

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Tiesj Benoot na demonstratie Van Aert: ‘Iedereen verwachtte het’

Tiesj Benoot plaveide mee de weg naar de gouden rush van Wout van Aert....

Jasper Philipsen juicht met tweede plaats: ‘Ik schaam me’

Jasper Philipsen slaakte een kreet van verlichting toen hij over de streep in Calais....

Jakobsen blikt vooruit: ‘Ik kan de kasseien van morgen wel aan hoor!’

Fabio Jakobsen was na afloop van de vierde rit vol lof over het exploot...

Huzarenstuk Van Aert: ‘Ik twijfelde nog even om te wachten op Vingegaard en Yates’

Na afloop vertelde hij over de actie van Team Jumbo-Visma, dat een geweldige lead-out...

Meer zoals dit

Specialized komt met drie nieuwe helmen: Evade 3, Prevail 3 en TT5

De Evade en Prevail zijn niet alleen onder beroepsrenners populair, ook in het amateurpeloton...

Zelf in het zadel | De dag dat ik bijna stierf aan een hongerkloppenkramp des doods op het slechtste asfalt ooit in de Vogezen

In 'zelf in het zadel' schrijven onze redacteuren over hun eigen ervaringen op de racefiets. Deze keer over een dag in de Vogezen die uitliep op een ramp...

7 Tips waarmee het fietsen in de bergen nét even wat minder zwaar wordt

In de bergen fietsen is fantastisch, maar kan natuurlijk ook loodzwaar zijn. Onderstaande 7 tips maken het misschien net even wat minder zwaar. Doe er je voordeel mee!